Disputas: Gro Owren Nygaard - Nevrologi

Cand.med. Gro Owren Nygaard ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Cognition, disease activity and MRI changes in early multiple sclerosis .

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Medical doctor Maria A. Rocca, Institute of Experimental Neurology, Division of Neuroscience, Scientific Institute and University "Vita-Salute", Milan, Italy
  • 2. opponent: Professor Lars Bø, Norwegian Multiple Sclerosis Competence Centre, Haukeland university hospital, Bergen, Norway
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Associate Professor Grete Dyb, Norwegian Centre for Violence and Traumatic Stress Studies, Oslo, Norway

Dekan Frode Vartdal, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Hanne Flinstad Harbo, Institutt for klinisk medisin, Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo

Kognisjon, sykdomsaktivitet og MR-forandringer hos nydiagnostiserte MS-pasienter

Multippel sklerose (MS) rammer unge voksne og allerede etter to års sykehistorie har pasientene tynnere hjernebark enn friske kontroller. Det er også en sammenheng mellom resultater på kognitive tester og MR-forandringer i hjernen hos disse pasientene. Det er hovedresultatet i den første artikkelen i avhandlingen til lege og forsker Gro Owren Nygaard. Hun har undersøkt nydiagnostiserte MS-pasienter. De fleste pasientene fungerte godt til daglig og gjorde det bra på kognitive tester til tross for at de hadde tynnere hjernebark enn de friske kontrollene.

Nygaard og medforfattere gjentok undersøkelsene av pasientene etter ett år. Da hadde omtrent halvparten av pasientene tegn på sykdomsaktivitet, til tross for at de brukte førstelinje-medisiner som anbefalt i nasjonale retningslinjer. Pasientene som hadde tegn på sykdomsaktivitet fikk raskere tegn til hjernesvinn enn friske kontroller.

Resultatene på en av de vanligste testene av kognitiv funksjon ved MS (Symbol Digit Modalities Test) var assosiert med hastigheten på håndfunksjonen og øyebevegelsene til pasientene. Nygaard og medforfattere understreker derfor viktigheten av å kontrollere for nevrologiske symptomer når man tester kognitiv funksjon i denne pasientgruppen.

I den siste artikkelen i Nygaards avhandling brukte man en moderne teknikk for å måle pupillestørrelse. De MS-pasientene som gjorde det dårlig på kognitive tester manglet den forventede ekstra pupille-utvidelsen som man finner hos friske som løser vanskelige oppgaver. De fleste pasientene hadde imidlertid normal pupillereaksjon. Studien kan tyde på at noen MS-pasienter har en forstyrrelse i reguleringen av et signalstoff i hjernen (noradrenalin), og denne forstyrrelsen kan kanskje bidra til symptomer som kognitive problemer og fatigue.

For mer informasjon

Kontakt gruppen for forskerutdanning.

Publisert 13. jan. 2016 09:07 - Sist endret 13. jan. 2016 09:07