Disputas: Christian Puch Tjagvad - Addiktiv medisin

Cand.med. Christian Puch Tjagvad ved Institutt for klinisk medisin vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Addictive medication in relation to drug treatment and overdose death.

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Førsteamanuensis Anders Håkansson, Department of Clinical Sciences, Lund University, Lund, Sverige
  • 2. opponent: Overlege Mette Nørgaard, Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Aarhus Universitetshospital, Aarhus, Danmark
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Førsteamanuensis Trine Bjørner, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge

Professor Gerd Holmboe-Ottesen, Avdeling for samfunnsmedisin og global helse, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Hovedveileder

Professor Thomas Clausen, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Stærke smertestillende lægemidler og angstdæmpende lægemidler er vigtige behandlingsmuligheder i medicinsk praksis. Samtidig er de afhængighedsskabende og kan også misbruges og føre til overdosisdødsfald. Det er en udfordring, at der ordineres meget af disse lægemidler til stofbrugere i Danmark og Norge, og at lægemidlerne er involveret i et betydeligt antal overdosisdødsfald hos stofbrugerne. I sin afhandling Addictive medication in relation to drug treatment and overdose death har Christian Tjagvad og hans kollegaer undersøgt brugen af afhængighedsskabende lægemidler blandt stofbrugere i behandling og i forbindelse med overdosisdødsfald. De fandt en uhensigtsmæssig ordinationspraksis af afhængighedsskabende lægemidler til stofbrugerne. Lægemidlerne blev ordineret i doser, der var højere end anbefalet. Derudover blev der ordineret flere typer af afhængighedsskabende lægemidler samtidigt og benyttet flere forskellige ordinerende læger. En uhensigtsmæssig ordinationspraksis kan både gøre skade på stofbrugerne i behandling men også stofbrugerne udenfor behandling, da det øger risikoen for videregivelse/salg af lægemidlerne. Fælles for begge disse grupper var, at lægemidlerne var en medvirkende årsag til overdosisdødsfald blandt stofbrugerne. Vores budskab er, at den uhensigtsmæssige ordinationspraksis i Danmark og Norge kan være en bidragende faktor til den høje og stigende overdosisdødelighed med involvering af afhængighedsskabende lægemidler. Der anbefales undervisning af læger samt øvrigt personale på misbrugscentrene omkring behandlingen med disse lægemidler, således at overdosisdødsfaldene i højere grad kan forebygges.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 11. nov. 2016 10:03 - Sist endret 11. nov. 2016 10:15