Skandinavisk møte for diabetesforskere

Det 50. møte i Scandinavian Society for the Study of Diabetes avholdes i Oslo 24.-26. april.

Møtet samler mer enn 100 diabetesforskere fra alle de nordiske land til tre dager med presentasjoner fra 12 inviterte foredragsholdere, 3 prisvinnere og 42 påmeldte presentasjoner med ferske resultater fra ny forskning som skal diskuteres.

Møtet finner sted på Royal Christiania Hotel og åpnes av Universitetets rektor Ole Petter Otersen fredag kl 13.00. Umiddelbart etterpå holder professsor Knut Dahl Jørgensen fra Barneavdelingen OUS og Institutt for klinisk medisin, UiO, sin prisforelesning om virus som mulig årsak til type 1 diabetes.

Noen andre høydepunkter er prisforelesninger fra professor Torben Hansen (København) med tittelen: «The impact of our genomes on metabolic health»  og fra professor Erik Renström (Lund) med tittelen: «Pathophysiology and something that might be called human love».

Det blir debatt om nye kriterier for diagnostikk av svangerskapsdiabetes ledet av professor Anne Karen Jenum, Institutt for helse og samfunn, UiO og spennende inviterte foredrag av blant annet professor Allan Vaag (Købehnavn) «New long acting insulin analogs: Real benefits or emperor’s new cloths» og professor Per Henrik Groop (Helsinki): « Diabetic nephropathy 2015- from basic science to clinicla practice».

Møtet arrangeres av en komite av 9 diabetesforskere fra Oslo diabetesforskningssenter under ledelse av Kåre I. Birkeland.

For program og mer informasjon, se møtets nettsider.

Kåre I. Birkeland
Emneord: Diabetes