RecoVRy

I dette prosjektet vil vi undersøke bruken av Virtual Reality (VR) i behandlingen for personer med en psykoselidelse. VR er en teknologi som lar brukeren være inne i et dataskapt miljø som kan påvirkes og utforskes. Med VR briller kan personer med en psykoselidelse oppsøke situasjoner som de synes er skumle og vanskelige i VR brillene. Dette kan for eksempel være å ta bussen, være på en kafé eller møte på fastlegekontoret. VR brillene lar personen prøve ut nye strategier i et trygt rom, sammen med en VR-terapeut. Senere prøver de ut strategiene i det virkelige liv.

Bakgrunn


Forskere ved Universitetet i Oslo (UiO) og Seksjon for behandlingsforskning (SEB) har inngått samarbeid med forskere ved Universitetet i Oxford om utprøving av VR-behandling, ved bruk av programmet gameChange, blant norske pasienter med psykoselidelser.


GameChange er utviklet av professor Daniel Freeman og hans forskningsgruppe i samarbeid med programutviklere, brukere og klinikere. Programmet/applikasjonen tar for seg ulike situasjoner, som alle har til felles at de ofte er utfordrende for personer med psykoselidelser. Dette dreier seg for eksempel om hverdagslige ting som å ta bussen, ta en tur til legen eller møte andre mennesker på en kafé. Alle psykoseenhetene ved Oslo universitetssykehus deltar i utprøvingen.


Etter å ha prøvd ut gameChange har det blitt utviklet norske versjoner av lignende situasjoner. I disse programmene vil vi også nå legge inn aspekter av kinstig intelligens. Det vil si at det er mulig med en større grad av interaksjon mellom den som bruker VR-brillene og de avatarene (menneskene) man møter i VR- universet. Dette vil nå bli testet ut i en randomisert kontrollert studie (RCT). Denne RCT’en vil bygge på resultatene  av pilotundersøkelsen med gameChange programmet.  

Bakgrunnen for applikasjonen/programmet er at svært mange med psykotiske lidelser opplever nedsatt livskvalitet, inaktivitet og føler seg sosialt isolerte hvilket i stor grad kan forklares ved at de trekker seg unna på grunn av angstsymptomer. Å lindre disse angstsymptomene kan være en nøkkel for å bedre både funksjonsnivået og livskvaliteten til denne gruppen og det er derfor behov for nye og mer målrettede kognitive behandlingsmetoder. 


VR-behandling kan bidra til at personer som ofte får angst i slike situasjoner, kan øve på å mestre disse i trygge omgivelser sammen med en terapeut. Deretter kan de selv øve mer på disse situasjonene hjemme, før de til slutt oppsøker dem i virkeligheten.
Parallelt med utprøvingen av gameChange i en pågående mulighetsstudie, utvikler vi en norsk VR-behandling i samarbeid med firmaet Fornix og forskere ved OsloMet.

Foreløpig resultater


I 2022 startet inkluderingen til pilotprosjektet VROslo/RecoVRy og i juni 2023 har 30 personer med en psykoselidelse testet ut gameChange. Disse resultatene holder nå på å bli analysert.  Så langt tyder funnene på at dette kan være en nyttig og meningsfull behandlingsform. En randomisert undersøkelse av de norske versjonene har planlagt oppstart i januar 2024. 

Prosjektledere

  • Jan Ivar Røssberg
  • June Ullevoldsæter Lystad

Samarbeidspartnere


•    Oslo Universitetssykehus
•    OsloMet
•    Universitetet i Oxford
•    Fornix
 

Underprosjekter

  • Kognitiv atferdsterapi for personer med en psykoselidelse
Publisert 20. nov. 2023 14:14 - Sist endret 20. nov. 2023 14:19