English version of this page

Molekylær karakterisering av tumorvev og flytende biopsier

Ettersom endret proteinuttrykk er nærmere knyttet til funksjonelle endringer i kreftceller sammenliknet med andre molekylære nivåer, ser vi for oss at robuste mål for pasientstratifisering kan identifiseres basert på endringer i cellens proteinuttrykk.

Vår hypotese er at ved å kombinere transkriptomikk- og proteomikkanalyser vil vi kunne avdekke regulatoriske mekanismer for cellulære funksjoner og signalveier som er viktig for sykdomsutvikling – mekanismer som potensielt ikke oppdages ved analyse av kun ett molekylært nivå.

Vi benytter eksperimentelle metoder og beregningsbaserte analyser av molekylære data fra tumorbiopsier, PDX-avledede cellelinjer og flytende biopsier. Dataene vil bli brukt ved testing av kreftcellers legemiddelfølsomhet for å utforske hvordan behandlingsrespons knyttes til subtyper.

En annen målsetning er å avdekke sammenhengen mellom biologiske signalveier av klinisk betydning, inkludert metabolske endringer i tumor og sirkulerende metabolitt-profiler.

Vi vil utforske den kliniske betydningen av sirkulerende cellefritt DNA i plasma hos pasienter med primær operabel, borderline, lokalavansert (dvs. NorPACT-2 og NorPACT-3 kliniske studier) og metastatisk bukspyttkjertelkreft (i samarbeid med arbeidspakker "Kirurgi" og "Sirkulerende tumor-DNA").

Molekylære data korreleres også til svulstenes morfologiske heterogenitet (i samarbeid med arbeidspakke "Patologi").

Samarbeidspartnere

• Knut Jørgen Labori (arbeidspakke «Kirurgi»), OUS/UiO