English version of this page

Kort intervensjon for medikamentmisbruk blant eldre

Om prosjektet

Hensikten med prosjektet er å utvikle en intervensjonsmetode for uegnet bruk av medisiner blant eldre.

Våre tidligere studier viste at bruk av sterke smertestillende, sovemedisiner og/eller beroligende medisin har sammenheng med avhengighet, lavere livskvalitet, dårligere kognitiv funksjon, ensomhet, sterkere smerte og multimorbiditet.

Bakgrunn

I prosjektet skal vi gjennomføre en to-armet randomisert og kontrollert studie for å teste ut effekten av en adferdsrettet kort intervensjon (Brief Intervention) hvor målet er å stoppe eller redusere bruk av sovemedisiner hos eldre.

Vårt forskningsspørsmål er: «Kan en enkel intervensjon redusere fast bruk av sovemedisiner hos eldre pasienter?» Vi vil også undersøke om assosiasjonene vi fant i våre tidligere studier er reversible, og dermed om vi kan si mer om kausalitet. Vår tidligere erfaring med metoden viser at det beste intervensjonsnivå er fastlegene og at metoden er godt egnet for bruk i primærhelsetjenesten.

Helse Sør Øst

Publisert 27. juni 2023 10:42 - Sist endret 4. okt. 2023 12:12