DKNVS' vitenskapelige pris til yngre forskere går til Daniel S. Quintana

Det Kongelig Norske Videnskabers Selskabs vitenskapelige pris til yngre forskere går til forskere som har dokumentert fremragende talent, originalitet og innsats, og som har oppnådd eksepsjonelt gode resultater innen sitt fagfelt. Prisene på 75.000 kroner i henholdsvis kategoriene humaniora og naturvitenskap er finansiert av I. K. Lykkes fond.

Daniel S. Quintana, forsker ved K.G. Jebsen senter for utviklingsforstyrrelser, mottar prisen innen kategorien naturvitenskap. Gjennom sin 8 års lange karriere har oksytocinsystemet vært Quintanas viktigste forskningsområde hvor han har demonstrert imponerende resultater, som har forbedret feltets forståelse av funksjonen av oksytocin i menneskelig atferd og fysiologi.

Researcher
Daniel S. Quintana. Foto: Maria Bedsvaag

«Oksytocin er et 600 million år gammelt hormon som blir produsert i hjernen, men vi har fortsatt ikke en god forståelse av effektene den har på våre tanker, følelser og atferd. Ved å bruke forskjellige forskningsmetoder, som for eksempel randomiserte kontrollerte studier, hjerneavbildning og genetikk, så er håpet mitt at jeg kan utforske det terapeutiske potensialet det har for behandling av psykiatriske lidelser preget av sosial dysfunksjon og atferdsmessig fleksibilitet, som autisme og schizofreni», forteller Quintana.

Med 78 vitenskapelige publiserte artikler, majoriteten førsteforfatterskap, hvorav mange er publisert i prestisjefulle tidsskrifter som Nature Communications og Molecular Psychiatry, mottok han nylig prisen Clarivate Web of Science Highly Cited Researcher som en av 20 mest siterte norske forskere på sitt felt globalt i 2020.

Først publisert på DKNVS' nettsider. Les hele saken