K.G. Jebsen akademi for yngre forskere

K.G. Jebsen akademi for yngre forskere ble lansert 15. februar. Det er Stiftelsen K.G. Jebsen som har tatt initiativ til akademiet for å fremme talentfulle unge forskere, og for å styrke samarbeidet mellom Jebsen-sentrene.

Akademiet vil støtte unge, talentfulle forskere, og bidra til deres fremtidige karrieremuligheter. Stiftelsen har også et mål om å øke utnyttelsen av forskningsressurser
mellom Jebsen-sentrene, og styrke utsiktene for rekruttering til translasjonell
forskning. Akademiet vil tilby sine medlemmer støtte gjennom blant annet møter og nettverksbygging, hvor det fokuseres på mulige samarbeid, forskningsledelse, karriereutvikling og søknadsskriving, hvor EU-finansiering vil stå sentralt.

Sveinung Hole, daglig leder i stiftelsen, gleder seg over at dagen nå er kommet: – Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen har lenge hatt lyst å gjøre noe for de unge forskerne som representerer framtiden innen translasjonell medisin. Akademiet vil fylle et tydelig behov for kommende forskningsledere som allerede jobber i fremragende forskningsmiljøer. Dette er et stort og viktig steg, og mye ligger til rette for at akademiets målsetninger vil nås, blant annet at det vil ledes av K.G. Jebsen-senter for genetisk epidemiologi og NTNU. Stor takk og vi ser frem til å følge arbeidet videre!

Våre akademimedlemmer

Emma Haapaniemi

researcher
Emma Haapaniemi

Emma Haapaniemi er gruppeleder ved Norsk Senter for Molekylærmedisin (NCMM) og er tilknyttet K.G. Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser. Hun har en svært relevant og vellykket forskerkarriere i studier av sjeldne genvarianter i immunrelaterte lidelser. På Jebsen-senteret vil hun være spesielt involvert i dyp fenotypering av individer med immunforstyrrelser som kan påvirke hjernens utvikling.

Emma er gruppeleder for Haapaniemi Lab: Bedre terapier for sjeldne immunsykdommer. Gruppen tar sikte på å optimalisere CRISPR-Cas-genredigeringsteknologien som genterapi i disse sykdommene, og å stratifisere eksisterende terapier - som biologiske medikamenter og småmolekylhemmere - for mer målrettet å kunne nå de underliggende molekylære veiene som fungerer dårlig hos individuelle pasienter.

Alexey A. Shadrin

researcher
Alexey A. Shadrin. Foto: Kirsten Sjøwall

Alexey A. Shadrin er forsker i presisjonspsykiatrisk gruppe ved Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT) og K.G Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser. Arbeidet hans er sentrert rundt utvikling og implementering av statistiske algoritmer og maskinlæringsalgoritmer med sikte på å dissekere den genetiske arkitekturen til komplekse menneskelige sykdommer og til slutt å forbedre prediksjon av sykdomsforløp og behandlingsrespons. Arbeidet er avhengig av genetiske stordata fra internasjonale konsortier og inngående karakterisering av norske prøver. Han deltar også aktivt i flere medisinske genetikkstudier gjennomført ved senteret, og utfører datahåndtering og statistisk analyse. Alexey er sentral i Jebsen-senterets autismegenetikksamarbeid med Romania.

Om Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen

Stiftelsen er opprettet for å hedre minnet om skipsreder Kristian Gerhard Jebsen og hans innsats for norsk og internasjonal skipsfart og næringsvirksomhet. Siden starten har stiftelsen etablert 22 K.G. Jebsen-sentre for medisinsk forskning ved norske fakulteter og tilknyttede universitetssykehus.  Målsettingen er at nye og viktige resultater fra forskningen i neste omgang kan gi forbedret pasientbehandling.

Stiftelsens nettside

NTNU er koordinator

De første fire årene er det K.G. Jebsen-senter for genetisk epidemiologi ved NTNU som vil koordinere akademiet.  Senteret studerer genetisk variasjon på befolkningsnivå for å bedre forstå hvorfor vi blir syke og hvorfor vi holder oss friske, med utgangspunkt i data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT). Senteret er et samarbeid mellom lokale og internasjonale forskningsgrupper som alle opererer i grensesnittet mellom medisin, epidemiologi, anvendt statistikk, bioinformatikk og systembiologi.

Publisert 16. feb. 2021 11:46 - Sist endret 11. juni 2024 09:16