Podkast: Viktig at vi lærer å forebygge selvmord

I fjor tok 639 mennesker i Norge sitt eget liv. Det er 639 mennesker for mye. - Åpenhet og kunnskap er viktig, både for å hindre enkeltpersoner i å ta sitt eget liv, og for at alle rundt bedre kan fange opp tegn på selvmordsfare, sier forsker Lars Mehlum og erfaringskonsulent Torbjørn Mohn-Haugen i denne podkasten fra Universitetsplassen.

Bildet kan inneholde: bord, bygning, utendørs bord, utendørsmøbler, vindu.

Torbjørn Mohn-Haugen (til høyre) og Lars Mehlum (til venstre). Foto: Gro Lien Garbo/ UiO

Blant annet kommer de inn på det å være mann og søke hjelp og hvordan oppnå effektive metoder for selvmordsforebygging. En flernivåintervensjon rulles ut i høst, i Viken fylke.

- Undersøkelser fra andre land som har gjort det samme viser at vi får synergivirkninger ved å gå så massivt ut, på mange nivåer samtidig, sier Mehlum.

Les hele saken og hør podkast fra Universitetsplassen

Publisert 9. sep. 2021 14:38 - Sist endret 5. okt. 2021 13:53