Barneombudet: – Varsellampene bør blinke knallrødt

I et intervju med Aftenposten sier barneombud Inga Bejer Engh at høye selvmordstallene blant unge skriker etter handling.

– Man har vedtatt en nullvisjon. Likevel tar 650 mennesker livet sitt hvert år. Da henger ikke pengene foreslått i statsbudsjettet på greip. Regjeringen har laget en modell, men uten vilje til satsing, mener forsker og psykologspesialist Fredrik Walby.

Bildet kan inneholde: person, ansikt, anlegg, flash-fotografering, tre.

Walby påpeker at det er mer enn åpenhet som må til.

Bildet kan inneholde: person, klær, panne, nese, ansikt.
Det er et stort behov for flere forebyggende tiltak, særlig i skolen, sier Fredrik Walby.

– Alt kan ikke løses ved at vi snakker om selvmord. Løsningen ligger i det strukturelle, på tilgang til hjelp og innhold i hjelpetjenestene.

Walby har forsket på selvmord i flere år. Han mener det viktigste er å følge opp dem som er i kontakt med hjelpeapparatet, i langt større grad enn i dag. Å skaffe kunnskap om hvordan man kommer i kontakt med dem som sliter, er også avgjørende.

– Jo yngre de selvmordsnære er, desto raskere kan veien til et selvmord være. Det er derfor stort behov for flere forebyggende tiltak, særlig i skolen.

Les hele saken (for abonnenter)

Publisert 26. mars 2021 10:48 - Sist endret 26. mars 2021 10:48