Å kvalitetssikre behandling med Dialektisk atferdsterapi – hvordan og hvorfor bør man måle adherens?

Et av kjerneprinsippene i evidensbasert behandling er at man har anledning til å monitorere hvorvidt og i hvilken grad metodens prinsipper, prosedyrer og innhold blir fulgt og samsvarer med retningslinjene i metoden. Dette er det som kalles adherens til en metode, altså hvor tro behandlingen som gis er til den beskrevne metoden.

terapitime, samtale

DBT er en evidensbasert behandlingsmetode, utviklet for personer med kronisk suicidalitet, selvskading og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Behandlingen har en sterk forskningsbase som dokumenterer at den har god effekt på både ungdom og voksne. Behandlingen er svært omfattende og består av flere ulike modaliteter som fyller ulike funksjoner.

Utdanningsprogrammet i Dialektisk atferdsterapi (DBT) ved NSSF er opptatt av å ikke bare gi opplæring i DBT, men også bidra til å sørge for at behandlingen pasientene til slutt mottar er av høy kvalitet og bidra til at terapeuter forblir tro til metoden. Dette har vi blant annet gjort ved å tilby veiledning til team også etter endt utdanning – noe mange team benytter seg av. I tillegg bidrar vi til faglige seminarer og erfaringsutveksling ved å arrangere biennale- nettverkskonferanser, fordypdningskurs og nylig også annen digital aktivitet for DBT-miljøet.

Fakta om Dialektisk atferdsterapi
DBT krever at flere terapeuter samarbeider i såkalte konsultasjonsteam.  Kjernekomponentene i DBT er som følger:
• DBT ferdighetstreningsgruppe har som mål at pasienten skal lære ulike typer ferdigheter som kan hjelpe dem å bli mer effektive problemløsere
• DBT individualterapi fokuserer på å generalisere ferdigheter og forsterke pasientenes evne til å håndtere vanskelige situasjoner mer effektivt
• DBT telefonkonsultasjon er for at pasienten skal kunne kontakte behandler der-og-da for rask og direkte forsterkning av ferdigheter i hverdagen
• DBT konsultasjonsteam er DBT-teamets interne møtepunkt med mål om å bevare og øke terapeutenes motivasjon og evner

Les mer om DBT som metode og NSSFs utdanningsprogram på våre nettsider.

En nyere studie av Harned og kolleger viser at hos pasienter som er i behandling hos terapeuter som er vurdert til å ha høy adherensskåre forekommer det langt færre selvmordsforsøk, mindre selvskading, færre innleggelser og mindre drop-out. Som en del av vår ambisjon om å bidra til å sikre at pasientene får en adekvat og effektiv behandling når de går i DBT, har vi nylig laget norske versjoner av adherensmateriellet som er utviklet av et svært erfarent DBT-miljø i tilknytning til The Linehan Institute: Dr. Melanie Harned og kollegaer ved University of Washington. Materiellet består av instruksjoner og verktøy som terapeutene og DBT-teamene selv kan bruke til å måle egen/teamets adherens til DBT, og slik kvalitetssikre egen praksis. Dette nylig oversatte materiellet ble presentert av DBT-lærer Kristoffer Bele Ødegård på årets DBT-konferanse i mai 2022. Nederst i denne saken ligger en video der Ødegård selv uttaler seg om hvorfor han, som kliniker, mener det er nyttig og viktig og være opptatt av adherens.

Materiellet består av en instruksjonsmanual, skåringsskjema som terapeuten kan benytte for egenvurdering av en behandlingstime, samt skåringsskjema som benyttes av en observatør. Det primære målet med verktøyet er at terapeutene og teamene selv skal bli bevisste på hva de gjør eller ikke gjør av det som regnes som god DBT. Dette har igjen to funksjoner: at terapeutene og teamene kan tilpasse egen praksis ved behov, samt å trygge terapeutene på at den behandlingen de gir faktisk er i tråd med metodens kjerneprinsipper, dvs at man faktisk gir pasienten god DBT. Det er behandlingsmetoden i sin helhet som er evidensbasert og som forskning viser at har god effekt – da er det svært viktig at det faktisk er denne behandlingen pasientene mottar. Det nye adhernsverktøyet er første skritt i retning av å kvalitetssikre den behandlingen som gis.

Vi vil også etter hvert kunne bistå teamene ved å tilby ekstern monitorering i veiledningssammenheng. Videre planlegger vi for å ha webinarer der dette verktøyet gjennomgås og diskuteres slik at DBT-terapeutene får en ordentlig innføring i både hensikten med verktøyet og bruken.

Se psykologspesialist og DBT-lærer Kristoffer Bele Ødegård uttale seg om hvorfor han mener det nye adherensmateriellet er nyttig:

Det norske adherensverktøyet ligger tigjengelig på  https://www.dbtadherence.com/dbtaci-translations

Kilde:

Harned, M. S., Gallop, R. J., Schmidt, S. C., & Korslund, K. E. (2022). The temporal relationships between therapist adherence and patient outcomes in Dialectical Behavior Therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 90,  https://doi.org/10.1037/ccp0000714.

Publisert 13. okt. 2022 14:20 - Sist endret 13. okt. 2022 14:21