Gode nyheter for pasienter med personlighetsproblemer

Tredve år har gått siden Marsha M Linehan utviklet Dialektisk atferdsterapi (DBT) som en skreddersydd behandlingstilnærming for pasienter med mye selvmordsatferd, selvskading eller andre utfordringer forenlig med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. I årenes løp har svært mange fulgt Linehans oppfordring om å drive samtidig forskning og kvalitetsforbedring for denne pasientgruppen. Vi kan nå vise til at det er over 40 randomiserte kontrollerte studier på DBT, hvorav tre av disse er overfor ungdom.

Bildet kan inneholde: øye, øyenbryn, øyevipper, blå, iris.

Dette kan være en medvirkende faktor til at DBT trekkes frem i de nylig publiserte britiske retningslinjene, NICE guidelines: her fremmes det konkrete anbefalinger om intervensjoner ved selvskading, og det står spesifikt at DBT bør vurderes overfor unge med gjentatt selvskading og emosjonell dysregulering. Flere har tatt til orde for at vi bør ha nasjonale retningslinjer også i Norge.

I mellomtiden er det over 450 klinikere som er utdannet DBT-terapeuter i Norge, og som hjelper svært mange ungdom og voksne med ulike problemer. Mange jobber med å hele tiden forbedre tilbudet og tilgjengeliggjøre materiell som mange pasienter opplever som livsviktig.

Derfor gleder vi oss over å kunne dele ytterligere fem nye filmer om DBT-ferdighetene, som vi har tilpasset norske forhold. Disse ligger på våre nettsider (via linken under) samt etter hvert på YouTube via Rutgers University sin kanal.

Har du spørsmål om DBT kan disse rettes til Anita Johanna Tørmoen - leder av DBT-utdanningsprogrammet i Norge: anita.tormoen@medisin.uio.no

Vi utdanner nye DBT-team og -terapeuter hvert år, og søknadsfristen for utdanningen 2023 er 15.oktober.

Les mer på www.dbt.no

Publisert 23. sep. 2022 10:56 - Sist endret 28. okt. 2022 10:59