Olafprisen 2022 har blitt delt ut

6. september 2022 ble Olafprisen tildelt Nasjonalt kartleggingssystem for selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling.

Bildet kan inneholde: smil, bilderamme, organ, gul, samfunnet.

Kartleggingssystemet ved Fredrik A. Walby, Martin Ø. Myhre, Ebba Giil og Helene Astrup. Her med seniorrådgiver Egil Haga (bak) som presenterte fra folkeopplysningskampanjen.

Kartleggingssystemet er etablert av Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF) på oppdrag for Helsedirektoratet. Hensikten er å sikre en løpende oversikt over alle selvmord under og etter kontakt med spesialisthelsetjenestene for psykisk helse og rus, beskrive omstendigheter rundt hendelsene og systematisk kartlegge hva som kjennetegner disse pasientene.

Juryen pekte på at kartleggingssystemet har stilt spørsmål ved dagens behandlingstilbud i ungdomsbefolkningen og avdekket forbedringsområder, for eksempel i tilbudet til gutter.

– Et viktig bidrag til forebygging

– Ingen tiltak er beskrevet, men for å forbedre noe, må svakhetene bli kjent. Oppfølging er viktig. Derfor er kartleggingssystemet et viktig bidrag til forebygging av selvmord i ungdomsbefolkningen, sa Berit Grøholt, professor emerita ved Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo og medlem i fagutvalget som innstilte prisvinneren.

Organisasjonen LEVE deler ut Olafprisen hvert år til en person som har utmerket seg innen kunnskapsformidling, forskning eller annet opplysningsarbeid for å forebygge selvmord blant barn og unge. Prisen blir delt ut ved LEVEs årlige selvmordsforebyggende seminar i forbindelse med markeringen av Verdensdagen for selvmordsforebygging, som er 10. september.

Mennene i sentrum

Tema for årets seminar var selvmordsforebygging blant menn. På seminaret var det flere programposter: Den ideelle organisasjonen ROM Seminarer arrangerte en samtale mellom helsesykepleier Per Arthur Andersen, som driver Oslos første helsestasjon for gutter, og Bjarte Malum, som er utdannet vernepleier og jobber som foredragsholder og kursleder.

Seniorrådgiver Egil Haga ved Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF) presenterte resultater fra et folkeopplysningsprosjekt i Østfold som har vært spesielt rettet mot menn og som nå videreføres i andre regioner.

I tillegg ble tilbudet «Livslosen» ved Diakonhjemmet sykehus presentert. Dette er et lavterskeltilbud rettet mot personer med selvmordsrisiko. Det tilbys utenfor det ordinære helsevesenet, og gjestene får oppleve nærvær, aktivitet og emosjonell støtte.

Av Silje Pileberg
Publisert 7. sep. 2022 12:03 - Sist endret 8. sep. 2022 10:18