Sammen for forebygging av selvmord: Verdensdagen 2022

10. september er Verdensdagen for selvmordsforebygging
- World Suicide Prevention Day.

Bildet kan inneholde: finger, hånd, tekst, hud, font.

Verdensdagen for selvmordsforebygging markeres 10. september.

Bildet kan inneholde: oransje, font, teknologi, elektrisk blå, reklame.

Mer enn 700 000 mennesker dør i selvmord hvert år på verdensbasis og mer enn 600 mennesker tar årlig sitt eget liv i Norge. Mange flere er berørt av selvmordsforsøk.

I kretsen rundt dem som blir borte står mange igjen med sorg og savn. Selvmord og selvmordsforsøk påvirker familier, venner, kolleger og samfunn og er et stort samfunnsproblem.

Men selvmord kan forebygges! I Norge koordineres Verdensdagen for selvmordsforebygging av LEVE, med lokale arrangementer over hele landet. Les om Verdensdagen og last ned materiell

World Suicide Prevention Day er stiftet av IASP (International Association for Suicide Prevention) og støttet av Verdens helseorganisasjon (WHO).

Arrangementer hvor NSSF deltar

29. august: Anita Tørmoen og Fredrik Walby deltar på seminar på Litteraturhuset i Oslo om selvmordsrisiko på sosiale medier. Arrangeres av Rådet for psykisk helse og NSSF.

6. september: Seminar på Litteraturhuset i Oslo med utdeling av Olafs minnepris: Selvmordsforebygging for menn - Hva kan vi gjøre for at flere menn skal få hjelpen de trenger? Egil Haga presenterer resultatene av et selvmordsforebyggende prosjekt med fokus på menn som ble pilotert i Østfoldregionen i 2021.

9. september: Lars Mehlum holder foredrag på online seminar i anledning WSPD arrangert av det finske folkehelseinstituttet, som koordinerer deres nasjonale strategi for selvmordsforebygging 2020-2030.

9. september: Anita Tørmoen holder innlegget «Ungdom og selvskading – hva vet vi og hva kan vi gjøre?» på Universitetet i Agder. Tema for Fagdagen ved UiA er utenforskap, sosial isolasjon og selvmord.

10. september: Lars Mehlum holder foredrag i forbindelse med lanseringen av Portugals nye nasjonale strategi for selvmordsforebygging.

Emneord: Verdensdagen for selvmordsforebygging, World Suicide Prevention Day
Publisert 9. sep. 2022 11:58 - Sist endret 2. apr. 2024 10:28