Faglig oppdatering for ansatte i barnevernsinstitusjoner i nord og sør

I forrige uke ble det gjennomført fagdager (boostere) for ansatte fra to barnevernsinstitusjoner. Nasjonalt senter for selvmordsforsknings og -forebygging (NSSF) og Spisskompetansemiljø Endringsarbeid i omsorgsinstitusjoner (SKM) fra BUFETAT var på plass i både Bodø og Lindesnes.

Bildet kan inneholde: frakk, håndskrift, stol, presentasjon, begivenhet.

NSSFs Angelica S. A. Drucker og SKMs Kristin Espenes på Bodø behandlingssenter. Foto: NSSF.

NSSF og SKM holdt fagdagene sammen for barnevernsansatte fra Bodø behandlingssenter og Lunde behandlingsenter. Disse kombinerte barnevernsinstitusjonene, der ansatte fra BUFETAT og BUP jobber tett sammen, har siden 2018 og 2019 arbeidet etter tilpasningen DBT-OEM (Omsorgs- og endringsmodellen). Pilotprosjektet ble opprettet på oppdrag fra Barne-, ungdom- og familiedirektoratet (BUFDIR) og Helsedirektoratet.

Bildet kan inneholde: bord, projeksjonsskjerm, teknologi, begivenhet, elektronisk apparat.
NSSFs Marte S. Sæter og SKMs Håvard Johansen på Lunde behandlingsenter, Lindesnes. Foto: NSSF.

NSSFs Angelica S. A. Drucker holdt undervisning den 21. november for Bodø behandlingssenter sammen med SKMs Kristin Espenes. For Lunde behandlingsenter holdt så Marte S. Sæter fra NSSF og SKMs Håvard Johansen undervisningen på Lindesnes den 22. og 23. november.

Samlingene skapte stort engasjement og gode samtaler hos de ansatte på barnevernsinstitusjonene. Sammen med SKM vil NSSF fortsette dette viktige arbeidet med å utvikle opplæringsmateriell og holde fagdager for barnevernsinstitusjonene i 2024.

Av Elma Secerovic
Publisert 28. nov. 2023 14:43 - Sist endret 28. nov. 2023 14:43