Nominer din kandidat til Olafprisen

En studie fra NSSF kaster lys over en alarmerende trend blant norske ungdommer, som viser en tydelig sammenheng mellom høy bruk av sosiale medier og selvrapportert selvskading. Fagutvalget vil bruke Olafprisen til å sette søkelyset på et voksende problem, og samtidig hedre selvmordsforebygging blant unge.

Ung kvinne som ser på mobiltelefon.

Foto: unsplash.com/Casey Horner

– Funnene viser en klar sammenheng mellom høy bruk av sosiale medier – 3 timer eller mer per dag – og rapportert selvskading. Dette henger også sammen med internasjonale trender. Det å se på bilder, videoer om selvskading og selvmordsforsøk er uheldig dersom man i utgangspunktet har det vanskelig fra før, påpeker Anita Johanna Tørmoen, som har ledet studien og også er leder for fagutvalget til Olafprisen.

Olafprisen deles ut hvert år til en person som har utmerket seg innen kunnskapsformidling, forskning eller annet opplysningsarbeid for å forebygge selvmord blant barn og unge.Foto: LEVE

– Store deler av det sosiale livet til barn og unge finner sted på sosiale medieplattformer som Tiktok og Snapchat, sier styreleder i Unge LEVE, Andrea Tveit Stenseth. – Men disse plattformene gjør ikke nok for å forhindre skadelig innhold om blant annet selvskading, spiseforstyrrelser og selvmord. Flere rapporter og undersøkelser viser at barn og unge ofte blir eksponert for slikt skadelig innhold.

– Jeg tror mange kan finne mye håp og styrke i å kommunisere med andre i samme situasjon. Men det er veldig viktig at barn og unge får mer kunnskap om hvordan de skal forholde seg til skadelig innhold på nett og sosiale medier. I tillegg bør de lære hvordan de kan omtale selvmord og selvskading på en trygg måte.

- Dette tror jeg har en selvmordsforebyggende effekt, og i år ønsker Unge LEVE at Olafprisen blir brukt til å rette søkelyset mot denne problemstillingen, sier Stenseth.

Enkeltpersoner og organisasjoner kan nominere aktuelle kandidater, frist fredag 31. mai.

Publisert 2. apr. 2024 16:09 - Sist endret 10. apr. 2024 12:23