Selvskading blant unge firedoblet

Nesten dobbelt så mange barn og ungdom tok opp temaet selvskading med Røde Kors/Kors på halsen i 2023 sammenlignet med året før. Ny forskning fra NSSF viser at unge som bruker mer enn tre timer daglig på sosiale medier har økt risiko for selvskading.

jente med mobil. Foto

Foto: Colourbox

– Vi ble nysgjerrige på om det kunne være en sammenheng mellom økningen av selvskading og endring i samfunnsstrukturen: Måten vi er sammen på, som har endret seg i takt med økt bruk av digitale flater, sier førsteamanuensis Anita Tørmoen.

Forskergruppen gjorde en studie der de ved å benytte svarene fra nesten 40.000 norske ungdommer sammenholdt svar om sosiale medier og svar om selvskading. Konklusjonen:

Ungdommer som bruker sosiale medier mer enn tre timer daglig, har en økt sannsynlighet for å engasjere seg i selvskading sammenlignet med ungdommer som tilbringer mindre tid på sosiale medier. Denne sammenhengen er til stede for både gutter og jenter, i alle klassetrinn, og for ungdommer med eller uten alvorlige depressive symptomer.

– Dette betyr ikke at de skader seg selv fordi de bruker mye tid på sosiale medier, men sammenhengen er likevel såpass bekymringsfull at vi tenker at vi må se nærmere på dette, sier hun. Les hele saken i Stavanger aftenblad

Publisert 19. apr. 2024 14:05 - Sist endret 19. apr. 2024 14:19