Publisert 8. sep. 2022 10:10

Organisasjonen LEVE deler ut Olafprisen hvert år til en person/organisasjon som har utmerket seg innen kunnskapsformidling, forskning eller annet opplysningsarbeid for å forebygge selvmord blant barn og unge. Prisen blir delt ut på LEVEs årlige selvmordsforebyggende seminar på Litteraturhuset som er i forbindelse med markeringen av Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september.

Publisert 31. aug. 2022 11:43

31. august er verdens overdosedag og i den anledning lanserer Nasjonalt kartleggingssystem for selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling rapporten Selvmord med illlegale rusmidler etter kontakt med spesialisthelsetjenester for psykisk helse og rus. Denne tematiske rapporten omhandler selvmord med illegale rusmidler blant personer som har vært i kontakt med spesialisthelsetjenester for psykisk helse og rus det siste året før de døde.

Publisert 11. mai 2022 11:05

Selvmord hos barn og unge medfører et høyt antall tapte leveår og er forbundet med store tap, traumer og lidelse hos de etterlatte. Selv om årsakene til selvmord blant barn og unge er minst like sammensatte som blant voksne, er psykiske lidelser også i denne aldersgruppen en viktig risikofaktor. Likevel mangler det studier som eksplisitt har undersøkt selvmord blant unge mennesker under og etter kontakt med psykisk helsevern for barn og unge.

Publisert 8. mars 2022 13:10

Nasjonalt kartleggingssystem for selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling lanserer rapporten "Selvmord under og etter kontakt med psykisk helsevern for barn og unge 2008–2018 – en nasjonal registerstudie".

Torsdag 24. mars kl. 12:45-15:00 på Litteraturhuset i Oslo.

Arrangementet er gratis og vil streames, men fysisk deltagelse krever påmelding.

Meld deg på fysisk deltagelse her.