Selvmord under de første 10 månedene av COVID-19 pandemien: To nylige publikasjoner fra Kartleggingssystemet

Vi fant ingen endring i antall selvmord før og under de første 10 månedene av COVID-19 pandemien, blant personer i kontakt med spesialisthelsetjenestene for psykisk helse og rus det siste året.

Mange har vært bekymret for økning i antall selvmord som følge av pandemien. Flere studier har imidlertid rapportert at det ikke har vært noen økning i selvmordsraten i den generelle populasjonen under den første delen av pandemien. Det har likevel vært en bekymring for at sårbare grupper kan ha større risiko for selvmord i denne perioden. Blant annet pasienter i psykisk helsevern og i rusbehandling kan ha opplevd begrenset tilgang til behandling under nedstengning.

I denne nasjonale observasjonsstudien ble det benyttet registerdata for å undersøke antall selvmord under de 10 første månedene av COVID-19 pandemien (mars 2020 – desember 2020), for så å sammenligne med perioden før pandemien (2016 – 2020). Studien viste ingen endring i antall selvmord før og under pandemien, blant personer i kontakt med spesialisthelsetjenestene for psykisk helse og rus det siste året før dødsfallet.

I artikkelen Selvmord i 2020 under covid-19 pandemien - en drøfting av noen effekter i befolkningen og i risikogrupper gjennomgår Fredrik A. Walby, Martin Ø. Myhre og Ebba Giil flere aktuelle norske studier og drøfter mulige forklaringer på at selvmordsratene så langt har vært stabile på tross av at mange har opplevd økte belastninger under pandemien. Mulige forklaringer kan være ulik eksponering for negative konsekvenser i ulike grupper av befolkningen, ulik underliggende risiko og mulige beskyttende faktorer.

Forside av artikkel

Publisert 5. jan. 2023 14:03 - Sist endret 5. jan. 2023 14:16