Høy forekomst av ruslidelser blant pasienter innlagt med psykose

Psykiater og forsker Valborg Helseth ved SERAF har ledet et arbeid med kartlegging av rusmiddellidelser blant psykiatriske pasienter.

I en seks måneders periode i 2001 ble pasienter i alderen 18-40 år som ble innlagt ved Blakstad sykehus med psykose undersøkt i forhold til nåværende og tidligere bruk av rusmidler. 60 pasienter ble intervjuet med spørreskjemaene Addiction Severity Index (EuropASI) og det diagnostiske instrumentet SCID-I (modul A-E). Undersøkelsen viste at 70 % av pasientene hadde hatt en ruslidelse i løpet av livet. Når vi rusmiddelinduserte psykosene ble ekskludert, var det fortsatt så mye som 62,5 % av pasientene som hadde hatt en ruslidelse. Femti prosent av alle pasientene hadde en ruslidelse på det tidspunktet de ble intervjuet. Urinscreening bekreftet pasientenes opplysninger om rusmiddelbruk i tiden før innleggelsen. De fleste av pasientene med ruslidelser hadde et så alvorlig rusmiddelmisbruk at de fikk en avhengighetsdiagnose. Alkohol, amfetamin og cannabis var de hyppigst brukte rusmidlene.

Undersøkelsen bekrefter det andre studier fra vestlige land viser: Mennesker med psykose har høyere forkomst av ruslidelser enn den generelle befolkningen. Undersøkelsen viser også at forekomsten av ruslidelser i en gruppe norske psykosepasienter er på nivå med det man finner i amerikanske studier, til tross for lavere forekomst av rusmiddelbruk i den norske befolkning enn den amerikanske.

Den høye forekomsten og alvorlighetsgraden av ruslidelser blant psykosepasienter er viktige momenter både i behandlingen av disse pasientene og i planleggingen av behandlingstiltak.

Lenke til artikkel: http://www.informaworld.com/smpp/content~db=all?content=10.1080/08039480802450439

Helseth V, Lykke-Enger T, Johnsen J, Waal H. Substance use disorders among psychotic patients admitted to inpatient psychiatric care. Nord J Psychiatry 2009; 63:72-7.

Publisert 5. mars 2009 12:50 - Sist endret 5. okt. 2011 16:30