Populær artikkel fra Seraf

Artikkelen "Cross-cultural adaptation of research instruments: language, setting, time and statistical considerations" har kommet inn på listen over de 10 mest sette artiklene de siste 30 dagene.

Den ble publisert i BMC Medical Research Methodology 10. februar 2010 og det har vært over 600 treff på artikkelen allerede i løpet av den første uken. Trefflisten forandres raskt ettersom nye artikler blir publisert, men så mange online oppslag rett etter publisering er ikke vanlig. Dette viser at artikkelen tar opp et viktig og relevant tema.

Artikkelen kan brukes som en mal for de som ønsker å oversette et spørreskjema og/eller tilpasse et eksisterende instrument til en ny setting. Spørreskjemaet som er brukt som eksempel i studien er fra rusforskningsfeltet, men prosedyrene for tilpasning, oversettelse og statistisk analyse som er beskrevet i nokså stor detalj bør være relevante for mange som benytter tidligere validerte spørreskjema i sine studie. Artikkelen er publisert “open access” og finnes fritt tilgjengelig her:

Publisert 19. feb. 2010 10:45 - Sist endret 10. okt. 2011 11:52