Serafs høringsuttalelse til Nasjonal retningslinje for gravide i LAR, og oppfølging av familiene frem til barnet når skolealder

Seraf har avgitt høringsuttalelse til Helsedirektoratets retningslinje for gravide i LAR og oppfølging av familiene frem til barnet når skolealder.

Retningslinjen bærer preg av å være et solid stykke arbeid fra en bredt sammensatt faggruppe og SERAF slutter seg til alle anbefalingene i retningslinjen.

Hovedproblemet er at det finnes lite forskning på noen av områdene og en bør derfor være forsiktig med å trekke bastante konklusjoner. Retningslinjen inneholder en dissens som anbefaler at hovedregel skal være at kvinnen skal trappe ned LAR-medikamentet ved graviditet. Denne dissensen støtter ikke SERAF på bakgrunn av blant annet den manglende forskning på området.

Retningslinjen er et relativt detaljert og kompakt dokument, og vi foreslår derfor at det lages en mer brukervennlig og kortere utgave til anvendelse for alle helse-, sosial- og barnvernsarbeidere på feltet.

Les hele høringsuttalelsen fra SERAF her (pdf)

Publisert 2. feb. 2011 12:50 - Sist endret 1. aug. 2011 14:24