Pasienter med og uten ruslidelse i Distriktspsykiatriske sentre er ulike med henblikk på sårbarhetsfaktorer og grad av sykelighet

Dette krever at DPS’ene undersøker pasientene med henblikk på rusproblematikk og tilpasser behandlingen deretter.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Tidligere studier har vist at det er stor samsykelighet mellom ruslidelse og psykisk lidelse i normalbefolkningen. Denne samsykeligheten har vist seg å være ennå større blant pasienter i psykiatrisk behandling.  De fleste studier har imidlertid undersøkt pasienter som er innlagt i psykiatriske sykehusavdelinger, der alvorlig psykisk lidelse slik som psykoselidelser er mest forekommende.  Formålet med denne studien var å undersøke pasienter med og uten ruslidelse i voksenpsykiatriske poliklinikker, der angst og depresjonslidelser er mest forekommende.

Vi fant at pasienter i DPS med ruslidelse sammenliknet med pasienter i DPS uten ruslidelse oftere er menn, single, bor alene, har alvorligere grad av symptomer, er oftere innlagt i psykiatrisk sengeavdeling og har mindre grad av bedring fra sine psykologiske symptomer i løpet av sin poliklinisk behandling. De har også i mindre grad fått diagnosene angst og depresjon.

Funnene tyder på at i likhet med pasienter med ruslidelse i psykiatriske sengeavdelinger, så er også pasienter med ruslidelse i psykiatriske polilklinikker  en mer sårbar gruppe. DPS’ene må derfor innføre systematisk screening av sine pasienter med henblikk på rusproblematikk, slik at disse problemene oppdages og behandlingen tilpasses deretter.

Les hele artikkelen her: http://www.biomedcentral.com/1471-244X/11/93

Av Linda Wüsthoff