Artikkel om smertebehandling av LAR-pasienter

Pasienter i legemiddelassistert rehabilitering mottar smertebehandling som både er lite effektig mot smerter og som kan redusere rusmestringen.

Foto: http://www.sxc.hu

Pasienter i legemiddelassistert rehabilitering (LAR) behandles med et av legemidlene metadon eller buprenorfin (Subutex/Subuxone) for å dempe abstinenser og rus-sug etter langvarig misbruk av heroin og andre opioider (mofinlignende stoffer).

Å behandle smerte hos denne pasientgruppen er utfordrende. Fordi det kan gi dem rusfølelse, bør man unngå å bruke morfinlignende stoffer med hurtig og kortvarig effekt. Samtidig er det viktig at man gir dem effektiv smertelindring slik at de ikke utsettes for fristelsen til å kjøpe kraftige smertestillende legemidler illegalt fra rusmiljet.

Når pasienter i LAR er innlagt i sykehus, kan akutte smerter ofte lindres effektivt ved hjelp av anestesi-teknikker som epidural (ryggbedøvelse) eller blokade av smertefibrene fra en arm eller fot. Hos pasienter som ikke er innlagt i sykehus, må man imidlertid basere smertebehandlingen av disse pasientene på bruk av smertestillende tabletter, stikkpiller eller smerteplaster.

Basert både klinisk erfaring og forskning, vet man at ikke-opioide smertestillende legemidler som paracetamol og betennelsedempende legemilder (NSAIDs) bør være førstevalget. Dersom disse legemidlene er kontraindisert eller ikke gir tilstrekkelig lindring, bør man velge å øke dosen av det legemiddelet som pasienten bruker i LAR fremfor å supplere med et annet morfinlignende legemiddel.

I en studie publisert i det vitenskaplige tidsskriftet Drug and Alcohol Dependence har forskere og leger fra Nasjonalt Kompetansesenter for Sammensatte Lidelser, SERAF, Nasjonalt Folkehelseinstitutt og Rusbehandling Midt-Norge studert hvilke reseptbelagt smertestillende legemidler som brukes av pasienter i LAR.

I studien viste Fredheim og medarbeidere at det i løpet av et år er like mange pasienter i LAR som i den generelle befolkningen som mottar morfinlignende smertestillende legemidler. Dette er særlig bekymringsverdig fordi det legemiddelet som forskrives hyppigst til denne pasientgruppen er kombinasjonspreparater med paracetamol-kodein (Paralgin Forte/Pinex Forte).

I denne pasientgruppen er dette legemidler som er for svake til at man forvente at de gir effektiv lindring av smertene, samtidig som de har et betydelig potensiale for å utløse rus dersom de brukes på gal måte eller sammen med andre legemidler. Den høye bruken av morfinlignende legemidler er særlig bekymringsfull fordi studien også viser at omtrent en tredel av LAR pasienter som ikke tidligere har brukt smertestillende legemidler mottar et morfinlignedne legemiddel uten tillegg av paracetamol eller betennelsesdempende legemidler første gang de får resept på smertestillende.

Oppsummert viser studien at mange pasienter i LAR mottar smertebehandling som er suboptimal fordi den enten ikke kan forventes å gi tilstrekkelig effekt eller fordi den kan utløse rus, med tilhørende fare for tilbakefall i rusmestringen.

Klikk her for å lese hele abstractet

Referanse:
Fredheim O, Borchgrvink PC, Nordstrand B, Clausen T, Skurtveit S. Prescription of analgesics to patients in opioid maintenance therapy – a pharmacoepidemiological study.

Publisert 3. feb. 2011 09:34 - Sist endret 20. mai 2011 11:49