Studie om risiko for opoidavhengighet

En ny norsk studie viser at det er lav risiko for å utvikle opioidavhengighet ved kortvarig behandling.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Studien tok utgangspunkt i det norske reseptregisteret der pasienter som fikk utskrevet et svakt opioid i 2005, men som ikke hadde fått forskrevet opioider i 2004 ble inkludert. Disse pasientene ble fulgt frem til 2008 og til sammen ble 245 006 pasienter inkludert.

Et av funnene var at 7% av pasientene fikk foreskrevet et opioid minst en gang årlig i perioden 2005 - 2008, mens det i 2008 kun var 0.3% som hadde et kronisk forbruk.

Et annet funn var at kun 0.08% av pasientene i studien utviklet et problematisk opioidbruk.

Artikkelen er skrevet av Svetlana Skurtveit, Kari Furu, Petter C. Borchgrevink, Marte Handal og Olav Magnus S. Fredheim.

Skurtveit er seniorforsker ved Avdeling for legemiddelepidemiologi, Folkehelseinstituttet, og professor ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF).

Furu og Handal er forskere ved Avdeling for legemiddelepidemiologi, Folkehelseinstituttet.

Borchgrevink er professor i smertemedisin og Fredheim er forsker med bred bakgrunn innen smertemedisin, begge ved Nasjonalt kompetansesenter for sammensatte lidelser, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Publisert 12. juli 2011 12:38 - Sist endret 4. okt. 2016 11:59