SERAF og Stortingsmeldingen

I løpet av de siste 5 årene har SERAF etablert seg som et viktig senter for klinisk rusmiddelforskning i Norge. Dette anerkjennes i den nye Stortingsmeldingen om norsk rusmiddelpolitikk (Meld.St. 30 (2011-2012) ”Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk. Alkohol – narkotika – doping” ).

SERAFs bidrag til feltet slik det framkommer i stortingsmeldingen er betydelige.

Dette gjelder både innen forskning og undervisning. Undervisningen som gis på SERAF er betydelig både med hensyn til kurs for leger og psykologer, et vellykket masterprogram og undervisning for medisinstudenter.

Stortingsmeldingen anerkjenner at SERAF har bidratt til oppnåelse av mål inne opptrappingsplanen for rusmiddelfeltet om økt kompetanse på feltet.

SERAFs forskning på området anerkjennes som en del av opptrappingsplanen og omtales videre slik:

”Et sentralt tiltak i rusmiddelforskningsprogrammet [Norges forskningsråds program for rusmiddelforskning]  er finansiering av Senter for rus- og avhengighetsforskning – SERAF – ved Universitetet i Oslo. Senteret har i løpet av få år fått en sentral plass i norsk rusmiddelforskning med omfattende forskningsvirksomhet, deltakelse i en rekke forskningsnettverk og med et stort undervisningsprogram. Helsedirektoratet bidrar til finansiering av SERAF blant annet for å skaffe mer kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering, LAR. En egen evaluering av SERAF av en internasjonal ekspertgruppe i 2010/11 konkluderte at senteret har levd opp til forventningene. SERAF fikk dessuten karakteren «very good» i en internasjonal vurdering av hele det biomedisinske området innen Norges Forskningsråd.” (side 169)

Publisert 9. juli 2012 17:44 - Sist endret 29. nov. 2021 14:37