Ny rapport om vanedannende legemidler i Norge

I dag legges det ut en ny rapport om vanedannende legemidler i Norge fra Nasjonalt folkehelseinstitutt (NFI), hvor Professor Svetlana Skurtveit ved SERAF har vært sentral i utarbeidelsen.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Nasjonalt folkehelseinstitutt (FHI) legger i dag ut en rapport om bruken av vanedannende legemidler i Norge. Professor Svetlana Skurtveit ved SERAF har stått sentralt i utarbeidelsen av rapporten sammen med forskere fra FHI.

Det viktigste budskapet fra rapporten er at bruken av vanedannende legemidler er noenlunde stabil over tid i Norge. Vi ser ikke de samme trendene som i mange andre land som viser økende og for høyt forbruk av dette. Dette betyr ikke at ingen sliter med misbruk og avhengighet av disse legemidlene i Norge, men problemet er noe mindre her enn i land det er naturlig å sammenligne oss med.

Publisert 24. sep. 2014 11:07 - Sist endret 12. mars 2018 13:37