Månedens phd-profil: Stefania Salvatore

Kulturforskjeller er ingen hindring for SERAFs husstatistiker Stefania Salvatore. Den italienske Phd-studenten kom til Oslo for å bidra i et stort europeisk forskningsprosjekt på avløpsvann, og har nå gjort hjem av den norske hovedstaden.

Phd-student Stefania Salvatore har blitt vant til de kjøligere sesongene i Norge. Foto: Quirino Puzo.

Hun har en mastergrad i statistikk fra Universitetet i Sannio i Italia. Da hun hadde fullført graden sin innså hun ønsket å utfordre seg selv og ta en PhD i utlandet.

- Jeg har alltid vært interessert og sjarmert av hvordan statistikk kan bidra i medisinsk forskning, så jeg bestemte meg for å se etter en doktorgrad i biostatistikk.

Analyserer avløpsvann

- Forskningsprosjektet jeg er involvert i som en del av min doktorgrad kalles SEWPROF, forteller Salvatore.

SEWPROF er et stort EU-prosjekt som involverer forskere fra mange institusjoner i flere europeiske land. Målet med prosjektet er å undersøke bruk og misbruk av legale og illegale rusmidler den europeiske befolkningen, gjennom analyser av rusmidler påvist i avløpsvann.

Dette omfatter også å undersøke forbruket av lovlige og ulovlige rusmidler i den norske befolkningen.

Stefania Salvatore Salvatores bidrag til prosjektet er blant annet å forbedre metodikken.

- Som statistiker har min del av prosjektet vært mest fokusert på forbedring av statistiske metoder som vanligvis brukes til avløpsbaserte data, sier hun.

- På denne måten er vi i stand til å undersøke tidsmessige mønstre i bruken av narkotika gjennom en ukes periode.

Ny epidemiologisk metode

- Bruken av illegale rusmidler er en voksende utfordring for global helse, og narkotikabruk har mange negative helseeffekter, sier Phd-studenten.

Avløpsvannsbasert epidemiologi (WBE) er en ny metode innenfor epidemiologi på bruk av narkotiske stoffer og kan bidra til å undersøke omfanget av problemet.

- WBE kan brukes til å overvåke spredningen av problemet i spesifikke fellesskap og forberede forebyggende tiltak. Det er et kraftig verktøy som må kombineres med tilstrekkelig statistiske metoder.

Ph.d.-studenten mener at en avløpsbasert epidemiologisk tilnærming vil bli utvidet til å omfatte hele Europa i løpet av ti år. Hun håper at man vil gjennomføre hyppige overvåkingskampanjer i de fleste europeiske land.

- Jeg er overbevist om at vi i fremtiden vil se flere forskere som vil være interessert i å bruke en avløpsvannsbasert epidemiologi som et mulig verktøy for å undersøke bruken av illegale rusmidler.

Kulturforskjeller

Å flytte fra et varmere klima i den sørlige delen av Italia til det mye kaldere Norge førte med seg noen utfordringer for Salvatore da hun først kom hit for tre år siden.

- Det er en del kulturforskjeller her i forhold til Italia, og det var ganske tøft i begynnelsen, spesielt med språket og de kalde årstidene, forklarer hun.

Men nå er PhD-studenten godt etablert i Oslo og føler seg heldig som har fått være en del av SERAF og ta en grad ved Universitetet i Oslo.

- Jeg kunne ikke ha vært heldigere. Miljøet på SERAF er veldig sosialt og alle har tatt meg godt imot.

Å være en del av et forskningsmiljø har også gitt henne innsyn i hvilke egenskaper som er viktig å inneha hvis man vil lykkes som forsker.

- For meg er en god forsker en som er nysgjerrig, selvstendig, entusiastisk, optimistisk og mest av alt trenger man å tro på det man gjør,sier Phd-studenten.

Barndomsdrømmer

Gjennom oppveksten hjemme i Italia pleide statistikeren å hjelpe faren i hans snekkerfirma når hun hadde fri fra skole eller universitet.

- Jeg har alltid likt å lære nye ting, så i løpet av denne tiden jeg lærte å kjøre en lastebil og en gravemaskin, sier hun stolt.

Da Salvatore var ung var imidlertid drømmen å bli fotballspiller på det italienske kvinnelandslaget, og så lede laget til å vinne VM. Men etter hvert skjønte hun at hun kanskje måtte lage andre planer for fremtiden.

- Jeg måtte nok innse at jeg likevel ikke var så talentfull på det området, ler Salvatore.

Til gjengjeld gjør hun det veldig bra som statistiker på SERAF.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 3. mai 2016 08:00 - Sist endret 27. jan. 2020 10:18