Aktuelle saker 2017

Publisert 22. des. 2017 11:26

Enda et innholdsrikt år på SERAF går mot slutten. 2017 har vært både lærerikt og engasjerende. Her kommer en oppsummering av noe av det vi har holdt på med i året som er gått.

Publisert 4. des. 2017 12:24

Torsdag 14. desember forsvarer MA Ashley Muller sin avhandling for graden philosophiae doctor: Quality of life, substance use disorders, and social lives: Exploring one-year outcomes and intrinsic links.

Publisert 10. nov. 2017 17:24

Foreldre kan påvirke rusbruk hos ungdom både positivt og negativt. I denne kronikken gir SERAF-forsker Ayna Johansen en oversikt over konsekvensene forbundet med fyll.

Publisert 26. okt. 2017 10:19

Tirsdag 31. oktober forsvarer M.Sc. Disputas Desiree Madah-Amiri sin avhandling for graden philosophiae doctor: Opioid overdoses and overdose prevention: The establishment of take-home naloxone in Norway.

Publisert 29. aug. 2017 09:29

Forskere fra SERAF og FHI har tatt initiativ til en serie på fem artikler i Aftenposten, om teamet rus og avhengighet. Alle artiklene er nå publisert og er tilgjengelige på aftenposten.no eller som pdf på SERAFs nettsider.

Publisert 8. juni 2017 12:19

Onsdag 7. juni ble statusrapporten for LAR 2016 lansert i et åpent møte på SERAF. Rapporten med tittelen «Er kvalitetsforbedring nå viktigere enn kapasitetsutvikling?» kan lastes ned fra SERAFs nettsider.

Publisert 18. apr. 2017 10:35

Tirsdag 25. april forsvarer M.Phil. Marie Eikemo sin avhandling for graden philosophiae doctor: μ-opioid modulation of reward in humans.

Publisert 20. mars 2017 19:04

I en omfattende studie på dødsfall etter løslatelse fra fengsel, finner forskere fra SERAF at overdosedød er den vanligste dødsårsaken blant løslatte fra norske fengsel. Den forhøyede risikoen for overdosedød starter umiddelbart etter endt soning.

Publisert 10. mars 2017 10:47

Marie Eikemo har en mastergrad i Kognitiv Nevrovitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun er lidenskapelig opptatt av hjernen og forsøker blant annet å finne ut av hvordan ulike signalstoffer i hjernen er med på å forme våre valg. Bli bedre kjent med ph.d.-student Marie Eikemo.