SERAF lanserer midtveis-rapport for prøveprosjektet Heroinassistert behandling

Heroin assistert behandling (HAB) er en behandling ved opioid avhengighet, vanligvis injeksjonsbasert heroinavhengighet, og består av 2 ganger daglig utdeling av medisinsk heroin ved klinikker i Oslo og Bergen.

Bildet kan inneholde: anlegg, blomst, kronblad, tre, asfalt.

Foto: Colourbox.no

Les hele rapporten her (pdf)

Behandlingstilbudet startet i 2022, og det 5-årige tidsavgrensede prøveprosjektet er nå halvveis. SERAF, sammen med partnere fra Oslo Universitetssykehus, Helse Bergen, Aarhus Universitet og bruker-organisasjonen proLARNett har i oppdrag å evaluere prøveprosjektet. I dag lanseres midtveisrapporten, se lenke.

I løpet av de første to årene i prosjektet har nær 100 pasienter startet i HAB, ved de to klinikkene til sammen. Ca 30 av pasientene som startet har senere sluttet i HAB, men halvparten av disse har fortsatt i ordinær LAR behandling, noe som vurderes som et positivt resultat.

I tidlig fase av pasientforløpene i HAB var fornøydheten stor, og pasientenes forventninger var høye. Personer som starter i HAB har flere sårbarheter, som erfaring med lite tilgang på penger til mat, mange har nylig vært innsatt i fengsel, har hatt ustabil bosituasjon, og egen erfaring med ikke-dødelig overdose. I tillegg rapporterte majoriteten av HAB pasienter redusert både somatisk og mental helse.

Foreløpige resultater fra pasienter som blir i HAB over tid, er at de opplever forbedring, både i form av somatisk og mental helse og redusert kriminell aktivitet.

Det totale antallet i HAB etter to år, er lavere enn hva som ble lagt til grunn under planleggingen. Dette kan ha flere forklaringer; på den ene siden har oppstart av behandlingen tatt mer tid og ressurser enn planlagt, og kostnadene har økt siden planleggingsperioden for 5 år siden. Samtidig kan det være slik at endringer i ordinær LAR, slik som tilgang til flere typer legemiddel, kan ha bidratt til at færre i målgruppen for HAB føler behov for behandlingen, dersom de kan oppnå ønsket effekt i LAR med andre legemiddel.

Overordnet er vurderingen at HAB synes å tiltrekke seg en pasientgruppe som tidligere har vært vanskelig å nå ut til med ordinær LAR. Pasientpopulasjonen som starter i HAB har mange utfordringer, inklusive stor symptombyrde med både somatiske og mentale helseplager. Likevel ser det ut som om behandlingen gir ønsket effekt med forbedring av helseutfall og mindre kriminalitet, samtidig som majoriteten blir i behandlingen over tid. Mer detaljerte og utvidede analyser vil inkluderes i den endelige evalueringsrapporten som skal ferdigstilles innen første halvdel av 2026.

Publisert 25. juni 2024 06:00 - Sist endret 28. juni 2024 11:08