Disputas Nikolaj Kunøe

SERAF-forsker Nikolaj Kunøe vil den 8.10. kl 1215-1530 forsvare avhandlingen 'Sustained release naltrexone for opioid dependence: Effectiveness, safety, and clinical feasibility' for graden Ph.D i Auditorium 2, Georg Sverdrups hus.

Nikolaj Kunøe

1. opponent: Professor George Woody, University of Pennsylvania, Philadelphia, USA
2. opponent: Professor Gunnar Morken, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Norge
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor emeritus Astrid Nøklebye Heiberg, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Leder av disputas: Professor Lars Weisæth, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Veileder: Professor Helge Waal, Senter for avhengighetsforskning (SERAF), Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo, Norge

Gode resultater for ny behandling for heroinavhengighet
En ny behandling for avhengighet av heroin og andre morfinstoffer har vist lovende resultater under utprøving på norske pasienter. I kliniske forsøk utført ved Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF) ble heroinbruken til pasienter som tok imot den nye behandlingen etter institusjonsbehandling redusert med 2/3 sammenlignet med en kontrollgruppe på i det vanlige behandlingssystemet. Behandlingen består av langtidsvirkende kapsler med det heroinblokkerende medikamentet naltrekson operert under huden i mageområdet. Blokkaden av heroin varer i 5-6 måneder. Tidligere har naltrekson vært tilgjengelig i tablettform, men dette var ikke effektivt da de aller fleste raskt stoppet å ta tablettene og begynte å bruke heroin igjen. Det var derfor knyttet spenning til om resultatene ville bli bedre med langtidsvirkende kapsler: Ville pasientene kutte ned på bruken av heroin? Var blokkaden av heroin så effektiv som vi håpet? Ville mange angre sin beslutning og prøve å fjerne kapslene? Hvor mange ville fortsette i behandlingen ut over de første 6 månedene? Undersøkelser som inngår i doktorgraden til Nikolaj Kunøe ved medisinsk fakultet, UiO, viste at reduksjonen i heroinbruk var stor, at under 5% av deltagerne forsøkte å fjerne kapslene, og at halvparten av pasientene klarte å fortsette med behandlingen. Et flertall av de som forsøkte heroin i løpet av de 6 månedene oppga at virkningen var blokkert. Dette er svært gode resultater for en enkeltstående behandling av heroinavhengighet. Undersøkelsene er blant de første i verden i sitt slag. Dersom fremtidige undersøkelser også viser gode resultater, kan langtidsvirkende naltrekson bli godkjent som et nytt behandlingstilbud for heroinavhengige i Norge og andre steder i verden.

Publisert 26. apr. 2011 14:03 - Sist endret 25. mai 2011 13:25