The behavioral pharmacology of cannabinoids and development of drug abuse medications

Senter for rus og avhengighetsforskning (SERAF) har gleden av å invitere til universitetsforelesning med seniorforsker Steven R. Goldberg. Goldberg er sjef for National Institute on Drugs Abuse (NIDA) sin prekliniske farmakologiske forskning.

Steven R. Goldberg

Goldberg har de senere årene forsket på de cannabisstoffet THC, endogene cannabinoider, nikotin og metamfetamin. Hans forskning har fokusert de forsterkende, diskriminerende, kognitive og psykomotoriske motor effektene av disse stoffene. Goldberg har benyttet dyremodeller med intravenøs selvadministrering (gnagere og primater) og in vivo mikrodialyse (gnagere). Forskningens ultimate mål har vært å utvikle farmakologisk behandling for misbruk av disse stoffene og å utvikle nye medisiner som maksimere de positive effektene av cannabinoider, uten å gi misbruk og kognitiv bivirkninger.

Forelesningen vil være av interesse for dem som holder på med rusmiddel- og avhengighetsforskning, enten dette er i dyremodeller, eller innen klinisk eller epidemiologisk forskning.

Forelesningen er gratis.

Publisert 26. apr. 2011 14:03 - Sist endret 25. mai 2011 13:00