Disputas Katinka Anchersen

SERAF stipendiat Katinka Anchersen vil den 4. mars 2011 forsvare sin avhandling "Mortality and QTc prolongation in opioid maintenance treatment" for graden Ph.d. Disputasen finner sted i Gamle festsal, Urbygningen i Karl Johans gate 47.

1. opponent: Professor emeritus Mats Berglund, Universitetet i Lund, Sverige
2. opponent: Forsker, dr.philos. Anne Landheim, Kompetansesenter rus- region øst, Sykehuset Innlandet, Brumunddal
3. medlem av bedømmelseskomitéen: Professor Reidar Tyssen, Institutt for medisinske basalfag, Universitetet i Oslo

Leder av disputas:  Professor emeritus Bjørn Myrvang, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Veileder:  Professor emeritus Helge Waal, Senter for rus- og avhengighetsforskning, Institutt for klinisk medisin, Universitetet i Oslo

Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) behandling med metadon og buprenorfin er i dag et offentlig tilbud til heroinavhengige i Norge. Det er derfor svært viktig å vite hvilken effekt slik behandling har på dødelighet og overdosedødsfall for denne gruppen pasienter. Det er også viktig å undersøke hvorvidt alvorlige helseproblemer kan knyttes til selve behandlingen.

Lege og forsker Katinka Anchersen har i sitt doktorarbeid vist at dødeligheten for heroinavhengige som kommer inn i LAR i Norge går betraktelig ned mens de er i behandling. Etter behandling går dødeligheten opp til samme nivå som på venteliste til behandling. Særlig går andel overdosedødsfall ned så lenge de heroinavhengige er i LAR. Studien ble gjennomført ved å krysse det norske LAR registeret med det norske dødsårsaksregisteret fra Statistisk sentralbyrå for perioden 1997 til ut 2003 og omfatter derfor hele den norske LAR gruppen i denne perioden.

Klinisk forskning knytter metadon behandling til forlenget QTc tid målt ved elektrokardiografi (EKG). Dette kan gi opphav til hjerterytmeforstyrrelser og i verste fall brå død. Forekomst og ikke minst andel av dødsfall i LAR som muligvis kan tilskrives QTc forlengelse er derfor viktig å kartlegge.

QTc intervall ble målt hos 200 LAR pasienter i Oslo. Rundt 5 % av metadon pasientene hadde en forlenget QTc tid på et nivå som kunne gi opphav til hjerterytmeforstyrrelser. Ingen av pasientene på buprenorfin hadde en slik forlengelse. To av pasientene med QTc forlengelse hadde i tillegg en genetisk mutasjon som i seg selv kan gi forlenget QTc intervall. Andel dødsfall blant norske LAR pasienter som muligvis kan tilskrives QTc forlengelse og hjerterytmeforstyrrelse ble funnet å være ekstremt lav.

For mer informasjon, kontakt Kari-Anne Bjørnerud.

Publisert 26. apr. 2011 14:03 - Sist endret 22. nov. 2011 10:39