Universitetsforelesning Sarah H. Heil: The MOTHER Study and Beyond

Sarah H. Heil er en anerkjent amerikansk forsker som fokuserer på LAR og svangerskap, kvinnehelse, kvinner og rusmidler og røyking.

Sarah H. Heil. Foto: Department of Psychiatry, University of Vermont

Hun er Research Associate Professor ved University of Vermont i USA. Hun skal forelese om blant annet MOTHER-studien, og senere forskning inspirert av denne studien.

MOTHER studien er en multisenter randomisert klinisk studie (RCT) gjort på 6 steder i USA og  1 sted i Østerrike, som har undersøkt gravide kvinner og sammenlignet bruken av metadon og buprenorfin. Det foreligger en mengde publikasjoner fra studien; inkludert et eget temanummer fra Addiction.

Introduksjon til forelesningen vil bli gitt av Professor Emeritus Edle Ravndal ved SERAF. Forelesningen vil bli holdt på engelsk.

For  spørsmål ta kontakt med Julie Nybakk Kvaal: j.n.kvaal@medisin.uio.no

Sarah H. Heil er invitert til Oslo i forbindelse med disputasen til Cand.med. Gabrielle Welle-Strand, som disputerer på temaet "Opioid maintenance treatment in pregnancy: Maternal and neonatal outcomes" fredag 30. oktober. Informasjon om disputasen her.

Publisert 28. sep. 2015 16:25 - Sist endret 20. okt. 2015 16:23