Lansering av statusrapporten for LAR 2015

1. juni presenteres funn og resultater fra årets rapport om status for Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) i et åpent møte på SERAF.

Foto: Apeland/Katrine Lunke

SERAF i samarbeid med Oslo universitetssykehus koordinerer gjennomføringen av en årlig pasientundersøkelse som omfatter alle i LAR-behandling, og publiserer resultatet i en rapport. Rapporten basert på fjorårets tall, lanseres onsdag 01.06.2016.

Fra å omfatte 200 pasienter i 1998, er Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) blitt Norges største behandlings- og rehabiliteringstilbud til heroinavhengige. Tilbudet når 7500 pasienter, fordelt på alle landets kommuner. Nå flater veksten i søkningen ut. Tittelen på årets rapport er Mot grensene for vekst og nytte?.

På bakgrunn av de ferske pasientdata stiller rapporten følgende spørsmål:

- Når tilbudet de pasientene som har nytte av LAR eller kan flere opiatavhengige ha nytte av lavterskel substitusjonsbehandling?

- LAR har bidratt til redusert overdosedødelighet. Nå dominerer somatiske dødsårsaker i LAR. Hvordan skal LAR-pasientene få adekvat og tilstrekkelig behandling for sine psykiske og somatiske lidelser?

1. Helge Waal: LAR 2015 – Status, perspektiver og dilemmaer
  2. Ivar Skeie: Fra overdosedød til somatiske dødsårsaker i LAR
  3. Thomas Clausen: Hva sier den seneste forskningen om bruk av benzodiazepiner i LAR, familier og barn i LAR og andre tema aktuelle faglige debatter
  4. Spørsmål og debatt

SERAF RAPPORT 1/2016: «Mot grensene for vekst og nytte?» blir utdelt under lanseringen og publiseres elektronisk samme dag på seraf.uio.no og tsb.no.

Påmelding

For påmelding kan du sende mail til Mari N. Edvardsen på m.n.edvardsen@medisin.uio.no

Publisert 20. mai 2016 15:49 - Sist endret 24. okt. 2016 13:15