Storsatsning på diabetesforskning

Diabetesforskere ved Klinmed er blant deltakerne i en storstilt EU-satsning som vil finne årsaken til type 1 Diabetes.

Portrettbilder. Kvinne med beige topp, to menn med hvit skjorte og legefrakk.

Førsteamanuensis og forskergruppeleder Torild Skrivarhaug, professor Geir Joner og professor Knut Dahl-Jørgensen skal bidra i EU-samarbeidet som har som mål å løse diabetesgåten. Foto: OUS/UiO

Forskergruppeleder Torild Skrivarhaug fra forskergruppen barne- og ungdomsdiabetes skal sammen med professorene Knut Dahl-Jørgensen og Geir Joner representere Universitetet i Oslo i det internasjonale, offentlig-private samarbeidsprosjektet INNODIA, som er tildelt 36,5 millioner euro for å løse diabetesgåten.

Tverrfaglig nettverk

Konsortiet består av forskningsinstitusjoner og klinikker, legemiddelfirmaer, foretak og pasientorganisasjoner fra hele Europa. Til sammen 33 partnerinstitusjoner skal bidra med sin spesialkompetanse for å finne nye behandlinger, både for å forebygge type 1 diabetes, bevare insulinproduksjonen ved nyoppdaget diabetes, og for å forebygge senskader ved diabetes.

– Det betyr mye for vår forskningsgruppe å delta i dette nettverket av Europas beste forskere innen feltet, spesielt fra de basalmedisinske forskningslaboratorier, skriver forskerne i en kommentar.

– Vår gruppe kan få ressurser til å delta i store kliniske multisenterstudier gjennom INNODIA. Det er en stor anerkjennelse for diabetesforskningsmiljøet ved Barne- og ungdomsklinikken ved UiO/OUS å bli invitert inn i et slikt konsortium.

Viktige data fra Norge

Forskerne fra Klinmed skal bidra med data fra forskningsbiobanken tilknyttet Barnediabetesregisteret, som ledes av Torild Skrivarhaug.

– Her samles kliniske data og blodprøver fra alle barn og ungdom under 18 år i Norge fra diagnosetidspunktet og hvert år fremover. Registeret er spesielt ved at alle sykehus i Norge deltar og at man har oppnådd 97 % deltakelse, forteller forskerne.

I tillegg vil de bidra med data og biobank fra prosjektet «arteriosklerose og barnediabetes». Her studerer de barn og unge, både med og uten diabetes, for å finne nye, tidlige tegn på hjerte- og karsykdom ved diabetes.

Forskergruppen jobber i dag med å finne ut om virus eller andre miljøfaktorer kan være en utløsende årsak til type 1 diabetes. Som medlemmer av INNODIA-konsortiet vil de få tilgang på gode basalmedisinske laboratorier for å videreutvikle denne forskningen.

Samfinansiering

Midlene kommer i hovedsak fra the Innovative Medicines Initiative (IMI). I tillegg har Juvenile Diabetes Research Foundation International (JDRF), The Leona M. and Harry B. Helmsley Charitable Trust, samt de deltakende legemiddelfirmaene som er medlemmer av European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA) bidratt med betydelige summer.

Av Guro Flinterud
Publisert 1. feb. 2016 11:14 - Sist endret 12. okt. 2021 15:31