Klinmed-forskere fikk tildelinger fra Olav Thon-stiftelsen

For andre år på rad deler Olav Thon-stiftelsen ut faglige priser og støtte til forskning innenfor medisinske og matematisk-naturvitenskapelige fag. To Klinmed-forskere er blant de som får nyte godt av midlene.

Portrettbilde av Tone Tønjum. Kvinne med briller, kort lyst hår og hvit legefrakk.

Professor Tone Tønjum har fått midler fra Olav Thon-stiftelsen til å forske på Alzheimers sykdom. Foto: © UiO/Ola Sæther

Olav Thon-stiftelsen deler i år ut til sammen 44 millioner kroner innenfor fire kategorier: En internasjonal forskningspris, støtte til nordisk forskningssamarbeid, fagpriser for fremragende undervisning, og støtte til undervisningsrelatert forskning.

Nordisk forskningssamarbeid om Alzheimer

Professor Tone Tønjum er med i et nordisk samarbeid som skal undersøke om endringer i energitilførsel bidrar til Alzheimers sykdom. Gruppen skal blant annet studere mangler ved reparasjon av DNA og virkningen av slike mangler på nevrologisk funksjon.

Samarbeidspartnerne i prosjektet er Lene Juel Rasmussen og Vilhelm Bohr ved Københavns universitet, og Joakim Lundeberg ved Kungliga Tekniska Högskolan/ Karolinska Institutet i Stockholm.

Prosjektet mottar 10 millioner kroner over fire år.

Undervisningsrelatert forskning på psykose og hjerte-karsykdom

Bilde av Ole A. Andreassen foran skiltet til Seksjon for Psykoseforskning, TOP-prosjektet.
Ole A. Andreassen har fått midler til undervisningsrelatert forskning. Foto: © UiO/Ola Sæther

Professor Ole A. Andreassen får støtte til et undervisningsrelatert prosjekt om overlappende mekanismer mellom hjerte-karsykdom og psykiske lidelser som schizofreni og bipolaritet.

Prosjektet skal gå over 3 år og blir støttet med til sammen 1,5 millioner kroner.

Om stiftelsen

Olav Thon Stiftelsen ble opprettet i desember 2013 av Olav Thon.  Stiftelsens formål er å utøve et stabilt og langsiktig eierskap i Olav Thon Gruppen AS og dets underliggende virksomheter langs de hovedlinjer som Olav Thon har lagt til grunn for sin forretningsdrift, samt utdele midler til allmennyttige formål. Priser og tildelinger deles ut for høytstående internasjonal og nasjonal forskning og for forskningsbasert undervisning på universitets- og høyskolenivå.

Av Guro Flinterud
Publisert 14. jan. 2016 10:35 - Sist endret 14. jan. 2016 10:35