Klinmed-professor Norges femte mest publiserende forsker på ny liste

På en rangering av de 100 mest publiserende forskerne i Norge de siste fem årene, er professor Ole A. Andreassen på femte plass, og er den med flest tellende poeng fra UiO.

Professor Ole A. Andreassen. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

En ny rangering utarbeidet ved Institutt for informasjonsteknologi ved Høgskolen i Oslo og Akershus, har sett på de 100 forskerne i Norge som har generert flest tellende publiseringspoeng gjennom de siste fem årene.

Ole A. Andreassen, professor ved Norsk senter for mentale lidelser (NORMENT), ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus, er rangert som nummer fem på listen med 81,26 poeng.

Alvorlige psykiske lidelser

NORMENT forsker på de underliggende mekanismene involvert i alvorlige psykiske lidelser. Senteret ønsker å identifisere og karakterisere genetiske, nevrobiologiske, psykologiske og miljømessige faktorer som kan bidra til utvikling og forløp av slike lidelser.

Andreassen legger ikke skjul på at det kreves lange arbeidsdager for å kunne publisere såpass mange artikler.

- Jeg har jobbet i lang tid for å bygge opp en sterk forskningsgruppe med dyktige medarbeidere og innovativt miljø, og har utstrakt internasjonalt samarbeid, forteller han.

Basert på forskningsdatabasen Cristin

Bakgrunnen for rangeringen er en bacheloroppgave hvor tre studenter fra HiOA har laget en søketjeneste som kan samle opplysninger fra forskningsdatabasen Cristin (Current Research Information System In Norway). Søketjenesten de har utviklet kan slik lage ulike oversikter fra materialet.

Andreassen presiserer imidlertid at dette kun er en biblometrisk oversikt.

- Det er viktig å understreke at denne rangeringen kun ser på antall publikasjonspoeng, og ikke på vurdering av kvalitet på forskningen, sier han.

På toppen av listen ligger Hamid R. Karimi, tidligere ved Universitetet i Agder med 141,29 publiseringspoeng. Nummer to på listen er Terje Aven fra Universitetet i Stavanger med 127,11 poeng, og Elisabeth Weiderpass fra Universitetet i Tromsø og Kreftregisteret ligger på tredje med 101,53 poeng.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 16. juni 2017 10:45 - Sist endret 16. juni 2017 22:50