Anders Jahres pris til Espen Melum

Espen Melum får Anders Jahres medisinske pris til unge forskere for sin forskning på betennelsessykdom i gallegangene.

Forsker Espen Melum. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

– Det er en stor ære for meg personlig og også en anerkjennelse til den forskningen vi holder på med, der mange hardtarbeidende forskere legger ned en stor innsats, sier Espen Melum.

Han er forsker ved Institutt for indremedisinsk forskning og ved Norsk senter for PSC ved OUS og UiO. Sammen med professor Martin Roelsgaard ved Aarhus Universitet deler han Anders Jahres pris til yngre medisinske forskere.

Melum får prisen for fremragende forskning på primær skleroserende cholangitt (PSC), en kronisk betennelsessykdom i gallegangene.

Alvorlig gallegangssykdom

– PSC er en alvorlig gallegangssykdom der vi ikke har noen medikamentell behandling, kun levertransplantasjon. Sykdommen gir økt risiko for kreft i gallegangene, forklarer Melum.

Det finnes per dags dato ingen medikamentell behandling av sykdommen. Foreløpig er levertransplantasjon eneste behandling.

– Min forskning er sentrert rundt å finne ut hvilke faktorer som regulerer betennelse i gallegangene ved hjelp av dyremodeller og laboratorieforsøk, forklarer Melum.

Sykdommen rammer omtrent 1 av 10 000 personer i Norge, vanligvis i alderen 30–40 år. PSC er den vanligste og viktigste årsaken til levertransplantasjon i Norge.

Om prisen

Anders Jahres medisinske priser deles ut til fremragende forskning innen basal og klinisk medisin. Det er Universitetet i Oslo som deler ut prisen i oktober hvert år, etter nominasjon av en utdelingskomité utnevnt av universitetet. Både hovedprisen og prisen for yngre forskere er blant de største i Norden.

Espen Melum og Martin Roelsgaard deler prisen for yngre forskere på 400 000 kr, og mottar denne 11. oktober.

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 17. aug. 2018 13:42 - Sist endret 17. aug. 2018 13:42