Kongens Fortjenstmedalje til Harald Lindberg

Professor emeritus og tidligere seksjonsoverlege Harald Lindberg er tildelt Kongens Fortjenstmedalje for sitt store bidrag innen hjerte-kar- og lungemedisin.

Professor emeritus Harald Lindberg. Foto: Øystein H. Horgmo, UiO.

- Det er en stor ære å bli tildelt Kongens Fortjenstmedalje. Nå skal diplomet rammes inn, og henges opp ved siden av gullmedaljen fra Kong Olav fra 1988, uttalte Lindberg stolt etter tildelingen på Rikshospitalet den 1. november.

Utviklet norsk hjertekirurgi

Lindbergs akademiske karriere spenner over et vidt felt. Sentrale forskningsområder har vært medfødte hjertefeil hos barn og voksne, behandling og langtidsresultater, samt effekten av hjerte- og lungemaskin på mennesker.

Gjennom sin vitenskapelige og kliniske virksomhet har han bidratt til å styrke norsk hjertekirurgi. I 1991 ble Lindberg leder av Seksjon for kirurgisk behandling av medfødte hjertefeil på Rikshospitalet. Der spesialiserte han seg etter hvert på operasjon av barnehjerter.

Den tidligere seksjonsoverlegen regnes i dag som en av landets fremste og mest erfarne hjertekirurger, og han skal ha en stor del av æren for at norsk barnehjertekirurgi i dag er i verdenstoppen.

Viktig samfunnsinnsats

Kongens Fortjenstmedalje tildeles personer som har utført særlig samfunnsnyttig innsats over lang tid.

Lindberg ble foreslått til prisen av Oslo universitetssykehus ved Otto Smiseth, støttet av sykehusdirektør Bjørn Erikstein, Universitetet i Oslo og Foreningen for hjertesyke barn.

Av Eli Synnøve Gjerde
Publisert 7. des. 2018 14:35 - Sist endret 10. des. 2018 11:36