Vessela Kristensen får Kong Olav Vs kreftforskningspris

Professor Vessela Kristensen ved Institutt for klinisk medisin får kreftforskningsprisen 2018 for sitt bidrag til brystkreftforskning.

Foto: Daniel Nebdal

– Dette var stort og overveldende! En varm takk til Kreftforeningen og til de mange forskerne som har samarbeidet med meg og gjort prosjektene mine mulige å gjennomføre, sier Kristensen.

Kong Olav Vs kreftforskningspris er en svært anerkjent og verdsatt pris i kreftforskningsmiljøet. Prisen deles ut av Kreftforeningen hvert år til forskere som har utmerket seg med fremragende forskning over flere år.

Genetiske variasjoner ved brystkreft

Vessela Kristensen forsker på hvordan genetiske variasjoner ved brystkreft og eggstokkreft påvirker sykdommen. Forskergruppen hun leder ønsker å identifisere nye biomarkører som kan gi tidligere diagnostisering og bedre prognoser hos pasienter. Gjennom utvikling av avanserte modeller for analyser av store mengder data er målet mer skreddersydd behandling av brystkreft.

Kreftforeningen fremhever Kristensens forskning som innovativ og med stor respekt i både nasjonale og internasjonale fagmiljøer.

– Årets vinner har hatt svært god kvalitet på sin forskning og derfor også fått forskningsmidler fra Kreftforeningen tidligere. Vi deler ut denne prisen for å stimulere til videre forskning, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i en pressemelding.

– Velfortjent pris

Kreftforskningsprisen er på én million kroner, og vil blir overrakt av H.M. Kong Harald V på vegne av Kreftforeningen i Oslo den 16. april.

Dekan Frode Vartdal er både stolt og glad over tildelingen av prisen til en av fakultetets verdensledende professorer.

– Vessela Kristensen har gjennom mange års hardt arbeid bidratt med høykvalitetsforskning som bidrar til å forstå mekanismene bak utvikling av brystkreft, noe som igjen vil bidra til bedre diagnostikk og behandling av den mest vanlige kreftsykdommen hos kvinner. Kong Olav Vs kreftforskningspris er meget velfortjent, sier han.

Kristensen er professor ved UiO og tilknyttet Avdeling for klinisk molekylærbiologi på Ahus og Institutt for kreftforskning på OUS. ­­

Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 6. mars 2018 15:22 - Sist endret 30. okt. 2018 11:42