Feiret prisvinnerne på årsfesten

Årets prisvinnere Ole Andreassen, Bjarne Bogen og Jon Magnus Haga ble hedret da UiO feiret årsfest i Aulaen.

UiOs årsfest i Aulaen 2. september 2020. Foto: Jarli&Jordan/UiO.

UiO feiret bursdag 2. september med årsfest i Aulaen. Tradisjonen tro ble vinnerne av UiOs priser hedret under årets markering.

UiO deler ut fem priser for å hylle ekstraordinær innsats innen kategoriene utdanning, forskning, formidling og innovasjon, i tillegg til en pris til en fremragende yngre forsker. Alle prisvinnerne holdt et innlegg om egen forskning for de fremmøtte i Aulaen.

Rektor Svein Stølen gratulerte alle prisvinnerne:

– Det er viktig å feire ekstraordinær innsats, og UiOs priser har nettopp det for øyet. De fem prisene dekker til sammen bredden i UiOs virksomhet, og vinnerne er som alltid svært sterke.

Forskningsprisen til Ole Andreassen

Professor Ole Andreassen får Universitetes Forskningspris for 2020 for sitt bidrag til å avdekke den komplekse genetiske arkitekturen bak psykiske lidelser gjennom nye analysemetoder for Big Data, og for å bidra til å øke statusen til mental helse som fagfelt i Norge.

Andreassen er en toppforsker av internasjonalt kaliber innen mental helse, en viktig miljøbygger og er kjent som en meget dyktig formidler.

Ole Andreassen er senterleder ved Norsk senter for forskning på mentale lidelser (NORMENT), ved Institutt for klinisk medisin.

Mer om UiOs Forskningspris til Ole Andreassen kan du lese her.

Ole Andreassen holder innlegg på UiOs årsfest
Professor Ole Andreassen engasjerer salen med sitt innlegg på UiOs årsfest. Foto: Jarli&Jordan, UiO.

Innovasjonsprisen til Bjarne Bogen

Professor Bjarne Bogen får UiOs Innovasjonspris for 2020 for sitt bidrag til medisinsk vaksineforskning. Bogens forskning har vært sentral for forskningsbasert innovasjon ved UiO.

Han står bak utviklingen av vaksineprinsippet Vaccibody og selskapet med samme navn. Vaccibody AS har utviklet den første virksomme persontilpassede kreftvaksinen i verden, og er blant Norges mest verdifulle bioteknologibedrifter.

Bjarne Bogen leder forskningsgruppen «Cellulær og molekylær immunologi» ved Institutt for klinisk medisin.

Her kan du lese mer om UiOs Innovasjonspris til Bjarne Bogen.

Professor Bjarne Bogen mottar UiOs Innovasjonpris for 2020 av rektor Svein Stølen. Foto: Jarli&Jordan, UiO.

H.M. Kongens gullmedalje til Jon Magnus Haga

I tillegg til Andreassen og Bogen fikk stipendiat ved Institutt for klinisk medisin, Jon Magnus Haga, tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin doktoravhandling ved UiO. Avhandlingen handler om oppfølgning av foreldrenes behov for hjelp etter Utøyatragedien.

Hagas arbeid er en del av Utøyastudien ved Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress (NKVTS). Avhandlingen er av stor betydning for beredskapsarbeid i mange land.

Her kan du lese mer om avhandlingen til Jon Magnus Haga.

Jon Magnus Haga med sin pris
En stolt Jon Magnus Haga med H.M. Kongens gullmedalje for sin avhandling ved UiO. Foto: Jarli&Jordan, UiO.

Emneord: Forskningsprisen, Innovasjonsprisen, Kongens gullmedalje, Ole Andreassen, Bjarne Bogen, Jon Magnus Haga
Publisert 4. sep. 2020 10:03 - Sist endret 4. sep. 2020 12:36