Vaksinepodden er lansert

Lurer du på hvordan immunsystemet fungerer? Er du nysgjerrig på hvordan en vaksine blir laget? Og når vil egentlig en vaksine mot Covid-19 være klar for bruk? Alt dette, og mer, ønsker vaksineforskerne Gunnveig Grødeland og Even Fossum å gi deg svar på i Vaksinepodden.

Bildet kan inneholde: tekst, skrift, lilla, vår, organisme.

– Vi håper andre synes immunitet og vaksiner er like morsomt som oss, sier forskerne Gunnveig Grødeland og Even Fossum. Foto: Lars Petter Devik.

Vaksinepodden er en forskningsbasert podcast som handler om alt du måtte lure på når det kommer til vaksiner og immunologi.

– Vi synes at det er mange ting om immunsystemet og vaksiner som er veldig interessante. Forhåpentligvis vil også andre synes det er like morsomt som oss, sier Grødeland.

Hun er forsker ved Universitetet i Oslo, mens samarbeidspartner Fossum er forsker ved Oslo universitetssykehus.

Nysgjerrige mennesker som vil vite mer

Forskerne har tidligere lansert Vaksinebloggen, hvor målet er å formidle fakta om vaksiner og prøve å imøtegå vaksineskeptikere med informasjon basert forskning.

Covid-19-sykdommen har ført til at ord som pandemi, flokkimmunitet og vaksineutvikling diskuteres daglig. Det er mange som har behov for tydelige svar og gode forklaringer på temaet.

Det er det forskerne vil gjøre noe med når de nå lanserer Vaksinepodden.

– Målgruppen vår er nysgjerrige mennesker som vil vite mer, men som ikke har en fagbakgrunn innen immunologi, sier Grødeland.

Tre episoder klare til lansering

Allerede 9. september la forskerne ut de tre første episodene. Temaene vil variere fra det mer generelle om ulike deler av immunsystemet og vaksineutvikling, til mer konkrete temaer rundt for eksempel covid-19.

– Vi snakker om forebygging og testing av koronainfeksjon i første episode, og immunitet i episode 2. Så vil det være mer spesifikt om T-celler eller andre enkeltdeler av immunsystemet i en senere episoder, forteller hun.

Inviterer inn andre forskere

Grødeland og Fossum er initiativtakere og skal delta i alle episodene. I tillegg vil de invitere inn andre forskere relevante for episodens tema, både unge og mer erfarne forskere. Slik håper de å skape interessante og faglig sterke, men også varierte episoder av podcasten.

I de første tre episodene av podcasten var Ane Marie Anderson med som gjest. Hun er stipendiat og lege og jobber blant annet med testing av covid-19.

Nye episoder av podcasten vil bli lagt ut annenhver uke. Vaksinepodden er tilgjengelig på Itunes, men du kan også finne den her.

Bildet kan inneholde: tekst, skrift, lilla, organisme, grafikk.

Emneord: Gunnveig Grødeland, immunitet, vaksine, COVID-19, Vaksinebloggen
Publisert 15. sep. 2020 16:53 - Sist endret 16. sep. 2020 15:40