English version of this page

Er med videre i konkurransen om tresifret millionbeløp til kreftforskning

Professor Stein Kaasa og internasjonale partnere er med på listen over kandidater som vurderes for tildeling av midler fra Cancer Grand Challenges.

Logo til Cancer Grand Challenges med tekst om at det nå er klart hvem som er med videre.

Det tverrfaglige og internasjonale forskerteamet som professor Stein Kaasa er med i konkurrerer sammen med 10 andre team om en pengepott på hele 80 millioner pund. Vinnerne mottar 20 millioner pund, som tilsvarer over 200 millioner norske kroner, hver. Illustrasjonsfoto: Cancer Grand Challenges.

Bilde av professor Stein Kaasa
Professor Stein Kaasa og internasjonale partnere er med videre i konkurransen om midler fra Cancer Grand Challenges. Foto: UiO.

–  Det er morsomt at vi fra lille Norge er med på dette. Det er jeg ganske stolt av. Nå må vi prøve å gi jernet slik at vi kan få til dette, kommenterer Stein Kaasa, som er professor ved Avdeling for kreftbehandling.

Tverrfaglige forskerteam

Cancer Grand Challenges er en global finansieringsplattform opprettet i 2020 av verdens to største finansiører innen kreftforskning, nemlig Cancer Research UK og National Cancer Institute fra USA. Støtte fra Cancer Grand Challenges gis til radikalt nytenkende samarbeidsprosjekter som har som mål å løse de store utfordringene innenfor kreft.

–  Jeg vil gjerne gratulere professor Stein Kaasa med å være med på denne prestisjefulle listen. Det medisinske fakultet er stolte over at Kaasa er med videre i konkurransen om tildeling av forskningsmidler fra denne organisasjonen, sier prodekan for forskning, Jens Petter Berg.

Det tverrfaglige forskerteamet som Kaasa er med i konkurrerer sammen med 10 andre team om en pengepott på hele 80 millioner pund. Vinnerne mottar 20 millioner pund, som tilsvarer over 200 millioner norske kroner, hver.

Håper på en fremtid uten kakeksi

Hvis de mottar midlene, skal teamet forske på kakeksi. Kakeksi er en tilstand som først og fremst ses hos kreftpasienter med spredning.

Tilstanden kjennetegnes ved tap av vekt og muskelmasse, og fører til redusert fysisk funksjon og livskvalitet. Den gjør også at pasienter tåler kreftbehandlingen dårligere. Det anslås at over halvparten av kreftpasienter med spredning utvikler kakeksi.

–  Vi skal se på de grunnleggende mekanismene bak kakeksi. Vi ønsker å få en bedre forståelse av hva kakeksi er, blant annet hva som skjer i hjernen og i hjertet. I tillegg skal vi gjøre en del kliniske studier for å se på hvordan pasienter har det, samt teste ut nye behandlingsformer, forteller Kaasa.

–  Kakeksi kan virke svært komplekst. Cancer Grand Challenges har oppfordret oss til å forsøke å forstå kakeksi gjennom å kombinere ulike perspektiver, omfavne denne kompleksiteten og å lære av hverandre, kommenterer teamets leder, professor Vickie Baracos fra University of Alberta i Canada.

Forskerne ønsker med dette å bygge grunnpilarene for en ny æra i kakeksiforskningen. Som teamets navn, NoMoreCACHEXIA, indikerer, håper forskerne å bidra til en fremtid uten kakeksi.

Spennende muligheter for unge forskere

–  Hvis vi blir valgt ut til å få midler skaper det virkelig gode muligheter for forskere her i Oslo de neste 5 til 10 årene. Både for erfarne forskere, men ikke minst for postdoktorer og ph.d.-studenter, kommenterer Kaasa og legger til:

–  Det er fantastisk for de yngre forskerne å bli med på denne reisen. De kan få nettverk og samarbeid med internasjonalt anerkjente forskere i mange år fremover.

Bilde av forskerne i teamet
Professor Vickie Baracos leder teamet NoMoreCACHEXIA som professor Stein Kaasa er med i. Teamet er med på listen over kandidater som vurderes for tildeling av midler fra Cancer Grand Challenges. Illustrasjonsfoto: Cancer Grand Challenges.

Verdien av internasjonalt forskningssamarbeid

Kaasa har stor tro på internasjonalt forskningssamarbeid, og har prioritert å bruke tid på det. Blant annet har han samarbeidet med teamets leder, professor Vickie Baracos, i mer enn 20 år.

–  Jeg tror at vi i Norge kan bli veldig gode på noen konkrete områder, men det er veldig vanskelig å bli kjempegod på noe alene, forteller forskeren.

Han mener at formelle samarbeidsprosjekter på tvers av landegrenser har en stor merverdi.

–  En ting er å konferere og ha uformelle møter med andre, men det er noe annet å jobbe sammen i reelle prosjekter. Du får en helt annen dimensjon når du har konkrete samarbeidsprosjekter, avslutter Kaasa.

Teamet som har søkt om midler består av forskere fra en rekke institusjoner i Canada, Storbritannia, USA, Spania, Tyskland, Nederland, Japan og Norge, samt noen fra medisinsk industri.

Opptil fire vinnere vil bli kåret tidlig 2022.

Emneord: Kreft, Kreftforskning, Kakeksi, Stein Kaasa, Internasjonalt samarbeid Av Elin Martine Doeland
Publisert 22. juni 2021 09:13 - Sist endret 24. juni 2021 11:52