Professor Thor Edvardsen får Nasjonalforeningens Hjerteforskningspris for 2021

Han får prisen for viktige bidrag innen forskning på hjertesykdom, med spesielt fokus på nye metoder for ultralyd av hjertet.

Bildet kan inneholde: mann, hake, panne.

Professor Thor Edvardsen. Foto: Anne Elisabeth Næss, Nasjonalforeningen for folkehelsen.

– Hjerteforskningsprisen betyr mye i det kardiologiske miljøet i Norge, og jeg er svært stolt over å motta den, sier prisvinner Thor Edvardsen.

Han er professor II ved Kardiologisk avdeling ved Institutt for klinisk medisin, UiO og avdelingsleder ved kardiologisk avdeling, OUS. Det er Nasjonalforeningen for folkehelsen som deler ut prisen.

– Thor Edvardsen har vært en sentral og viktig forsker innen hjertemedisin i en årrekke. Institutt for klinisk medisin vil gjerne gratulere Thor med denne velfortjente prisen, sier instituttleder Dag Kvale.

Nasjonalforeningen for folkehelsen trekker frem Edvardsens lange karriere med viktige bidrag innen forskning på hjertesykdom i sin begrunnelse for prisen. Han står bak en rekke nyskapende og banebrytende studier og er verdensledende i sin forskning på hjerteultralyd.

Prisvinneren har utviklet nye diagnostiske metoder innen kardiologi

Edvardsens forskning har i hovedsak vært konsentrert rundt å utvikle nye diagnostiske metoder innen kardiologisk bildediagnostikk. Han har hatt et særlig  fokus på ekkokardiografi, en metode som undersøker hjertet ved bruk av ultralydbølger.

– Jeg har ledet et senter for forskningsdrevet innovasjon (SFI) i 8 år, Center for Cardiological Innovation. Forskningen ved senteret har resultert i flere produkter som er tatt i bruk i mange ekkomaskiner rundt om i hele verden, forteller Edvardsen.

Målet er å forstå bedre hvordan moderne bildediagnostikk kan brukes klinisk for mer nøyaktig diagnose av hjertesykdom.

– Ett av de de viktigste forskningsresultatene kan hjelpe oss til å bedre forutsi risikoen for alvorlig arytmi hos hjertepasienter, sier han.

Raskere og mer nøyaktig diagnoser gir bedre behandling til pasienter

Edvardsen er svært aktiv i klinisk forskning hos pasienter med forskjellig typer hjertesykdommer. De bruker screeningverktøy for å identifisere de pasientene som har aller høyest risiko for å utvikle risiko for å utvikle hjertesvikt.

– Ved å bedre forstå hvordan hjertet reagerer og arbeider ved forskjellige hjertesykdommer kan vi stille korrekte diagnoser raskere og mer nøyaktig, og derfor gi bedre behandling til pasientene våre.

Om prisen

Nasjonalforeningen for folkehelsens deler ut Hjerteforskningsprisen som en anerkjennelse og belønning av viktige forskningsresultater for å skape økt oppmerksomhet om forskning på hjerte- og karsykdom.

Prisen ble delt ut 2. februar. I tillegg til heder og ære mottok Thor Edvardsen 200 000 kroner og et grafisk trykk.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har siden 1959 bidratt med betydelige midler til norsk medisinsk forskning, med mer enn en milliard kroner til hjerte- og karforskning, og over 140 millioner til demensforskningen.

Kontakt

Thor Edvardsen er intervjuet om prisen og karrieren på Nasjonalforeningen sine sider. Intervjuet finner du her.  (ekstern lenke)

Emneord: Thor Edvardsen, hjerteforskning, Hjerteforskningsprisen, Ekkokardiografi
Publisert 5. feb. 2021 12:13 - Sist endret 29. apr. 2021 13:18