16 millioner til digitalt verktøy for tidligere diagnose av demens

Målet med prosjektet er å utvikle et persontilpasset digitalt verktøy for å kunne diagnostisere demens tidligere. Dette kan gi bedre helsetjenester i kommunene. Midlene er tildelt av Forskningsrådet.

– Vi ønsker med vårt prosjekt å forkorte tiden fra pasienten eller pårørende begynner å bekymre seg for demenssykdom, til de har en presis diagnose å forholde seg til. Da kan vi redusere både tid og bekymringer hos pasienten og deres pårørende, sier forsker Oleksandr Frei.

Demenssykdommer er en stor utfordring for folkehelsen. Med en aldrende befolkning vil omfanget av demens og belastningen på samfunnet bare øke.

Bildet kan inneholde: person, panne, hår, nese, kinn.
Forsker Oleksandr Frei. Foto:  Kirsten Sjøwall.

– Norske kommuner har utfordringer med å håndtere omfanget av pasienter med demenssykdommer. Vi ønsker å gjøre det mulig for kommunale helsetjenester å møte den stigende etterspørselen etter tidlig diagnose av demens, sier Oleksandr Frei.

Han er forsker ved Senter for presisjonspsykiatri ved UiO.

Nå har han og kolleger blitt tildelt 16 millioner kroner fra Forskningsrådet under paraplyen «Helseforskning i kommuner» til prosjektet «AgeCare» - Multimodal digital avatar tools for early diagnosis of dementia in municipalities. Prosjektet ledes av professor Ole A. Andreassen.

En tidligere og mer presis diagnose av demens

Prosjektet handler om å forbedre diagnose og behandling av demens og andre tilstander hos eldre som påvirker deres hukommelse, tankekapasitet og evne til å utføre daglige aktiviteter.

– Vi ønsker med vårt prosjekt å forkorte tiden fra pasienten eller pårørende begynner å bekymre seg for demenssykdom, til de har en presis diagnose å forholde seg til. Da kan vi redusere både tid og bekymringer hos pasienten og deres pårørende, sier Frei.

– En tidligere og mer presis diagnose fører til raskere intervensjon og en mer personlig tilpasset helsetjeneste, sier forskeren.

Skal utvikle et brukervennlig digitalt verktøy

Målet med AgeCare-prosjektet er å utvikle et digitalt verktøy for å lettere forebygge og diagnostisere demens i kommunene.

– Tidligere forskning som baserer seg på genetiske data og hjerneavbildning har antydet at vi kan bruke avanserte matematiske modeller og kunstig intelligens til dette, forteller Frei.

I dette prosjektet skal derfor forskerne kombinere store mengder data fra norske helseregistre og biobanker, sammen med teknologi fra maskinlæring.

Deretter skal de utvikle et brukervennlig klinisk digitalt verktøy som kommunene kan bruke i sine helsetjenester.

Personlige vurderinger og like muligheter for alle pasienter

Bildet kan inneholde: smil, erme, halsbånd, offisielt, hals.
Professor Ole A. Andreassen. Foto: Kirsten Sjøwall.

–  AgeCare-prosjektet vil gi et diagnostisk rammeverk til bruk i et kritisk stadium av sykdommen, sier Ole A. Andreassen.

– Det digitale verktøyet vil være tilpasset hver enkelt person. Dette gjør det mulig med personlige vurderinger, samtidig som det gir alle pasienter lik tilgang til nye effektive legemidler som er under utvikling, sier han.

Også for helse og omsorgspersonell vil verktøyet være en viktig hjelp.

–  Ved å gjøre det mulig å stille en tidlig diagnose vil AgeCare støtte allmennleger og spesialiserte team for demens ute i kommunene. Videre vil verktøyet bidra til å fjerne noe av belastningen på omsorgspersonell, sier Andreassen.

En kombinasjon av medisinsk ekspertise og informasjonsteknologi

Prosjektet kombinerer ekspertise innen nevropsykiatri og klinisk demens med informasjonsteknologi og utvikling av biomedisinske applikasjoner.

Satsingen ledes av Andreassen i tett samarbeid med Frei som også er tilknyttet Institutt for informatikk ved UiO. I tillegg medvirker Geir Selbæk, professor i geriatri ved UiO og overlege ved OUS.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Oslo kommune, brukermiljøer gjennom Nasjonalforeningen for folkehelsen, samt flere helsebedrifter, inkludert Ledidi, DIPS og Precision Health.

Teknologi kan gi bedre helsetjenester i kommunene

Demenssykdommer påvirker i dag over 50 millioner mennesker globalt. Forskere spår at dette antallet vil tredobles innen 2050.

Frei påpeker at forskning på demenssykdom er viktig for å identifisere risikofaktorer, utvikle forebyggende tiltak og tiltak for å håndtere demensbyrden i samfunnet.

– Vårt prosjekt har innovative løsninger. Det kan både gi bedre kommunehelsetjenester, og i tillegg bidra til å posisjonere den norske helsesektoren for behandlingsalternativer som utvikles av internasjonale forskere og legemiddelselskaper, sier Frei.

Innovasjon ved UiO – ta kunnskap fra forskning i bruk

Veksthuset for verdiskaping har lavterskel-innovasjonstjenester for forskere og studenter ved UiO. Veksthuset har blant annet veiledning og såkornmidler for dem som vil ta forskningen videre til nye produkter og tjenester.

Les om tjenestene, og kontakt Veksthuset for å få hjelp.

Av Julie Kvaal
Publisert 19. des. 2023 15:47 - Sist endret 7. feb. 2024 11:17