Får Marie Sklodowska Curie-Actions postdoktorstilling ved Klinmed

Aleksandra Eriksen Isham er tildelt en toårig postdoktorstilling gjennom EUs program Marie Sklodowska Curie-Actions Postdoctoral Fellowships. Hun skal forske på sårbarhetsfaktorer for utvikling av Borderline personlighetsforstyrrelse (BPD) ved NSSF.

Bildet kan inneholde: font, gest, linje, flagg, elektrisk blå.

– Denne tildelingen vil styrke forskningen ved fakultetet. Postdoktorprosjekter fra MSCA er en fjær i hatten til både kandidaten og miljøet, sier prodekan for forskning og innovasjon ved Det medisinske fakultet, Jan G. Bjålie.

Gjennom Postdoctoral Fellowships-programmet i Marie Sklodowska Curie-Actions (MSCA-PF) er Aleksandra Eriksen Isham tildelt en 2-årig postdoktorstilling ved Institutt for klinisk medisin, UiO. Isham skal samarbeide med professor Lars Mehlum, senterleder for Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF).

MSCA-PF er et prestisjetungt stipend for erfarne forskere som ønsker å jobbe med et selvstendig valgt forskningsprosjekt ved en europeisk institusjon. Stipendet finansieres av EUs forskningsprogram Horisont 2020, og tildeles for to år.

Bildet kan inneholde: smil, øye, sky, himmel, erme.
Aleksandra Eriksen Isham er tildelt MSCA-PF stipend. Foto: Patrick Cairns.

– Å bli tildelt MSCA-PF betyr at jeg får en unik mulighet til å utvikle meg som forsker internasjonalt anerkjente forskningsmiljøer både ved UiO og utenlands, forteller Isham.

Gjennom hennes prosjekt BOLD MINDS ønsker hun å øke forståelsen av noen av de sårbarhetsfaktorene som kan ligge til grunn for utvikling av Borderline personlighetsforstyrrelse (BPD) hos ungdommer.

– Dette er et forskningsprosjekt som jeg brenner veldig for, og har hatt et ønske om å gjennomføre lenge, sier hun.

Vil forstyrrelser i hukommelsen være en sårbarhetsfaktor for BPD?

BPD er en av de vanligste personlighetsforstyrrelsene og har stor innvirkning på en persons evne til å regulere egne følelser. Personer med forstyrrelsen skiller seg fra andre i måten de tenker, oppfatter, føler eller forholder seg til andre.

– BPD kjennetegnes ved at en person har problemer med identitet og følelsesregulering. Vi vet fra før at selvbiografisk hukommelse er involvert i begge disse prosessene, forteller Isham.

Tidligere studier har vist at voksne med BPD har forstyrrelser i nettopp selvbiografisk hukommelse. Men BPD starter vanligvis i ungdomsårene eller i ung voksen alder.

– Målet med dette prosjektet er derfor å undersøke om slike forstyrrelser også kan observeres i unge mennesker med BPD-symptomer. Og om slike forstyrrelser utgjør en mulig sårbarhetsfaktor for utvikling av BPD-symptomer over tid, sier hun.

Skal se nærmere på narrativ identitet og ufrivillige minner

Mer spesifikt vil forskerne undersøke to former for selvbiografisk hukommelse. Disse er narrativ identitet og ufrivillige minner.

– Vi skal undersøke om forstyrrelser i disse to er assosiert med problematferd vi ofte ser hos tenåringer og symptomer på BPD i ungdomsårene, forteller Lars Mehlum.

– Så vil vi gjøre inngående analyser av mekanismene som er involvert, sier han.

Kunnskap om sårbarhetsfaktorer kan forebygge og gi bedre hjelp

Aleksandra Eriksen Isham forteller at det allerede finnes ulike behandlinger for BPD. Men at disse ofte har dårligere effekt på lang sikt, eller at de fokuserer på behandling av allerede eksisterende BPD, fremfor å forebygge hos sårbare ungdommer.

– Økt kunnskap om sårbarhetsfaktorer for BPD vil derfor kunne bidra til å utvikle gode intervensjoner for tidlig forebygging og behandling av BPD, sier hun.

– Med mer spesifikke og effektive intervensjoner øker vi mulighetene for at unge mennesker kan motta tidlig og kunnskapsbasert hjelp, sier Mehlum.

Stipendet skal bidra til mer utveksling av kunnskap

MSCA-stipendet er en toveis overføring av kunnskap, fra forsker til vertsinstitusjon og fra vertsinstitusjon til forsker. Mehlum er svært glad for tildelingen.

– Denne tildelingen gjør oss i stand til å finne svar på forskningsspørsmål med stor relevans for klinikk og forebyggende arbeid. Tildelingen gjør det også mulig for oss å rekruttere en meget talentfull ung forsker med stort utviklingspotensial. Det gjør også at vi kan utnytte ressurser i et samarbeid med miljøer i andre land, sier han.

– For meg er tildelingen et viktig steg mot målet mitt om å etablere meg som forsker innenfor selvbiografisk hukommelse og sårbarhet for psykisk lidelse, sier Isham.

– En fjær i hatten til både kandidat og fagmiljø

Prodekan for forskning og innovasjon ved Det medisinske fakultet, Jan G. Bjålie, sier tildelingen vil styrke forskningen ved fakultetet.

– Postdoktorprosjekter fra MSCA er en fjær i hatten til både kandidaten og miljøet, og vi gleder oss til å se resultatene av samarbeidet, sier han.

Kontakt

Emneord: NSSF, borderline personlighetsforstyrrelse, MSCA, EU finansiering, Lars Mehlum Av Julie Nybakk Kvaal
Publisert 3. apr. 2023 14:37 - Sist endret 29. apr. 2024 09:33