Åslaug Helland valgt inn i Det Norske Videnskaps-Akademi

DNVA er en nasjonal og tverrfaglig møteplass for fremragende forskere i Norge. En stolt Åslaug Helland ser frem til å bidra som nytt medlem i akademiet, hvor Klinmed er godt representert.

– Det er en stor ære og kjempespennende å bli valgt inn i akademiet. Det henger høyt, sier Åslaug Helland. Foto: Thomas B. Eckhoff, Det Norske Videnskaps-Akademi.

Det Norske Videnskaps-Akademi (DNVA) er en uavhengig, nasjonal og tverrfaglig møteplass for fremragende norske og utenlandske forskere. Akademiet ble grunnlagt i 1857 og skal støtte utviklingen av vitenskap i Norge. DNVA deler årlig ut flere priser, inkludert de prestisjetunge Kavli- og Abelprisene.

Helland er professor og forskningsleder ved Kreftklinikken ved UiO og OUS.

Takknemlig for å bli medlem i akademiet

DNVA består av to klasser, den matematisk-naturvitenskapelige klasse og klassen for humaniora og samfunnsvitenskap. Helland er valgt inn i den matematisk-naturvitenskapelige klassen, hvor det i år er fire nye norske og to utenlandske medlemmer.

For å bli valgt inn i DNVA, må man nomineres av minimum tre eksisterende medlemmer og minst halvparten av medlemmene i samme klasse må stemme på en.

– Det er hyggelig å bli nominert og det er med takknemlighet og stor glede at jeg takker ja til å bli medlem. Jeg ser frem til å delta i og bidra til aktiviteter i DNVA, sier Helland.

Hun ble formelt presentert som nytt medlem og mottok sitt diplom under en seremoni på årsmøtet 3. mai.

Helland har som mål å bedre kreftpasienters prognose

Det er Hellands kliniske og translasjonelle forskning som har fått størst internasjonal oppmerksomhet.

Inspirert av sin bakgrunn innen kreftgenetikk og molekylærmedisin har hun hatt som mål å bedre prognosen til kreftpasienter gjennom forskning. Dette har hun gjort ved å identifisere biomarkører som kan brukes for å predikere behandlingsrespons, og bidra til å øke forståelsen for hvordan kreft utvikler seg.

Helland har fra 2022 vært direktør for Matrix, et nasjonalt forskningssenter for klinisk kreftbehandling. Hun leder også den nasjonale studien IMPRESS-Norway, hvor pasienter med avansert kreftsykdom tilbys behandling utfra kreftsvulstens molekylære profil.

De siste årene har hun også vært helt sentral i oppbyggingen av et nasjonalt initiativ innen presisjonsmedisin ved kreft.

I 2023 ble hun også tildelt Kong Olav Vs kreftforskningspris fra Kreftforeningen.

Medlemskapet er en stor anerkjennelse av Hellands arbeid

– Det at hun nå blir medlem av DNVA er en stor anerkjennelse av Hellands vitenskapelige arbeid og hennes innsats for å oversette funn til kliniske studier og slik tilby flere behandlingslinjer. Vi gratulerer Åslaug Helland med å bli valgt inn i det prestisjetunge Norske Videnskaps-Akademi, sier Kjetil Taskén.

Han er leder for Institutt for kreftforskning, OUS og vise-preses og leder av den matematisk-naturvitenskapelige klassen i DNVA.

Emneord: Åslaug Helland, Kreftforskning, Det Norske Videnskaps-Akademi Av Elisa Bjørgo, MATRIX
Publisert 5. mai 2023 14:58 - Sist endret 5. mai 2023 14:58