Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning til Ole Andreassen

Professoren får belønningen for fremragende forskning innen psykiatrisk molekylær genetikk. Prisen deles ut av det Norske Videnskaps-Akademi onsdag 3. mai.

Bildet kan inneholde: Hake.

Professor Ole Andreassen. Foto: Kirsten Sjøwall

Ole Andreassen er professor ved Institutt for klinisk medisin og leder for NORMENT, et Senter for fremragende forskning ved UiO.

Han tildeles Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning innen realfag og medisin for 2023.

Komiteen begrunner tildelingen med at Andreassen er en «visjonær forsker som anvender nye metoder på grunnleggende og viktige vitenskapelige problemstillinger på en fremragende måte. Han har vært en av pionerne innen psykiatrisk molekylær genetikk og så tidlig hvordan man kunne bruke ny teknologi til å forstå årsakene til alvorlige mentale lidelser."

Et arbeid som fortjener oppmerksomhet

Forskningsdekan Jan Bjålie ved Det medisinske fakultet mener prisen er svært velfortjent.

– Det er en glede å gratulere Ole Andreassen med Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning, sier Bjålie.

– Hans langsiktige og grundige forskning innen psykiatrisk molekylær genetikk fortjener oppmerksomheten denne prisen gir!

Tildeles vitenskapelig bidrag på høyt internasjonalt nivå

Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning deles ut av Nansenfondet og de dermed forbundne fond. Belønningen tildeles norske forskere, eller forskere fast bosatt i Norge, som har levert vitenskapelige bidrag av internasjonal betydning på meget høyt nivå. Belønningen skal gå til en aktiv forsker for å stimulere videre arbeid, står det på nettsidene til Det Norske Videnskaps-Akademi.

Prisen består av 300.000 kroner, et diplom og Nansenmedaljen for fremragende forskning. Den deles ut annet hvert år mellom humaniora og samfunnsvitenskap, og realfag og medisin. Prisen blir delt ut på Det Norske Videnskaps-Akademis årsmøte onsdag 3. mai.

Emneord: psykiatri, molekylær genetikk, Ole Andreassen
Publisert 23. mars 2023 10:36 - Sist endret 23. mars 2023 10:36