Kong Olav Vs kreftforskningspris til Åslaug Helland

Professor Åslaug Helland hedres for sin unike innsats over mange år for kreftpasienter med Kreftforeningens forskningspris for 2023.

– Vi var ikke i tvil om hvem vi skulle gi prisen til i år. Åslaug skal ha mye av æren for at stadig flere nordmenn overlever lungekreft. Hun har i tillegg gjort en fantastisk jobb med å samle fagmiljøet rundt presisjonsmedisin, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen, til venstre, om prisvinner Professor Åslaug Helland. Foto: Jorunn Valle Nilsen, Kreftforeningen.

– Prisen er en stor ære! Dette er rett og slett veldig stort og det er en stor pris i det norske kreftmiljøet. Prisen er en anerkjennelse av arbeidet jeg har gjort sammen med mange andre. Man får det ikke til uten å samarbeide med mange gode folk, sier Åslaug Helland stolt.

Hun er professor og forskningsleder ved Kreftklinikken, UiO og spesialist i onkologi ved Oslo universitetssykehus.

– Vi var ikke i tvil om hvem vi skulle gi prisen til i år. Åslaug skal ha mye av æren for at stadig flere nordmenn overlever lungekreft. Hun har i tillegg gjort en fantastisk jobb med å samle fagmiljøet rundt presisjonsmedisin, forteller generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, i en pressemelding.

– Overlevelsen blant lungekreftpasientene er doblet de siste 20 årene. En viktig årsak til dette er at Åslaug har klart å få de fremste forskerne til å jobbe godt sammen mot felles mål, legger hun til.

Kreftforeningens høythengende Kong Olav Vs kreftforskningspris er på 1 million kroner. Prisen skal hedre en fremragende forskers innsats både her hjemme og internasjonalt. Prisen ble delt ut av H.M. Kong Harald i en høytidelig seremoni i Universitetets aula 2. mai.

Åslaug Helland fikk prisen av H.M. Kong Harald. Foto: Jorunn Valle Nilsen, Kreftforeningen.

Stadig flere pasienter overlever lungekreft takket være Helland

Lungekreft er den kreftformen som tar flest liv i Norge, ifølge Kreftforeningen. Men stadig flere pasienter overlever lungekreft. Dette er mye takket være innsatsen til Åslaug Helland, som Stenstadvold Ross trakk frem.

Kreftforeningen skriver hvordan Helland har «vært og er en sentral figur og pådriver for kliniske studier, presisjonsmedisin, pasientnytte og viktige forskningsfunn, spesielt innenfor kliniske studier på diagnostisering av lungekreft.»

De trekker også frem hennes innsats for å introdusere presisjonsonkologi innen alle kreftformer i Norge som svært viktig for pasientene.

Godt samarbeid avgjørende for å lykkes

De uavhengige internasjonale ekspertene som vurderte alle de nominerte til prisen, beskriver Helland som «en sann pioner». De trekker frem at hun evner å bygge fremragende forskningsmiljøer preget av tillitsfullt samarbeid, og at dette har gitt henne en unik posisjon i det norske onkologiske miljøet.

Helland presiserer at det er viktig å bygge sterke miljøer og ha godt samarbeid for å lykkes.

– Det er viktig å få frem at det har vært et veldig godt samarbeid både nasjonalt og internasjonalt. Et samarbeid mellom klinikere, forskjellige spesialister, forskere og studiesykepleiere. Godt samarbeid og koordinering på tvers er viktig for å få til gode resultater, sier hun.

Med hjerte for pasientene

Helland har hatt et sterkt pasientfokus hele veien. Det har vært viktig for henne å sikre at kreftpasienter får tilgang til ny behandling som både forlenger livet og øker livskvaliteten.

– Mye av det som har skjedd har vært små skritt hele veien. Vi har brukt presisjonsmedisin i behandling og der har vi fått til at alle sykehusene med kreftavdeling i Norge er med i store studier. Det er viktig fordi det betyr at pasientene får behandling nær der de bor, sier hun.

Professoren har også engasjert seg i Lungekreftforeningen, som jobber for å bedre behandling og rehabilitering for lungekreftrammede.

– Jeg har vært engasjert og sittet i lungekreftforeningen i mange år, sier Helland.

Videre er hun er leder for MATRIX, et nasjonalt forskingssenter for klinisk kreftbehandling og leder IMPRESS-Norway, som er Norges største kliniske kreftstudie. Hun har også ledet Kreftforeningens nasjonale ekspertgruppe for lungekreft siden 2013.

Norge er et foregangsland innen kreftbehandling

Professoren ble inspirert av onkologi under medisinstudiet.

– Da jeg startet var det mange som tok et år med forskning. Jeg var på institutt for kreftforskning hos Annelise Børresen-Dale og ble inspirert av alt som skjedde der. Etterpå har det vært onkologi og kreft som har vært veien for meg, sier hun.

Helland forteller at vi i Norge har kommet langt innen kreftbehandling. I tillegg til å få til store nasjonale kliniske studier, er vi et foregangsland innen presisjonsdiagnostikk og persontilpasset behandling av kreft.

– Det som er spesielt i Norge er at vi kan gi kombinasjonen av strålebehandling med immunterapi, altså medisinsk kreftbehandling tilpasset til personen, sier hun.

– Vi mener at det er veien å gå fremover, legger hun til.

– Særdeles velfortjent pris

Dekan ved Det medisinske fakultet Hanne Flinstad Harbo gratulerer professor Åslaug Helland ved Kreftklinikken med en særdeles velfortjent pris:

– Hellands evne til å utvikle dette viktige arbeidet både lokalt, nasjonalt og internasjonalt har vært svært viktig for at for prognosen ved for eksempel enkelte typer lungekreft nå er dramatisk forbedret. Dette fikk vi et rørende eksempel på under den kongelige prisutdelingen i Universitets Aula, da en ung lungekreft-pasient fortalte sin historie. Det medisinske fakultet ønsker lykke til videre med dette viktige arbeidet!

Emneord: Lungekreft, Kreftforskningsprisen, Kreftforeningen, Åslaug Helland
Publisert 4. mai 2023 20:44 - Sist endret 8. mai 2023 13:06